AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.982

Värdeminskning vid återköp..

Hej

Detta är fortsättningen på tidigare diskussionstråd "stämmer milen" som stardades tidigare i vår. Läs där för att få lite mer bakgrund om ni inte kommer ihåg.

Efter mycket om och men, så har jag nu haft en träff med den auktoriserade BMW återförsäljaren ang min bil. Att miltalet på bilen inte stämde och att mätaren blivit skruvad verkade inte bekomma honom så mycket. "Vi kan såklart inte garantera att milen stämmer på en importbil" var hans svar på detta. Jag har kollat detta med konsumentverket, och de säger att självklart måste handlaren kunna garantera milen vid köp.

Kontentan av vårt möte blev lite sammanfattat att de går med på ett återköp av bilen, dock med avdrag för "rimlig värdeminskning med hänsyn till ålder och körda mil" som han sa. Kan iofs hålla med om att ett avdrag för drygt ett års körning bör dras av, men samtidigt måste allt det strul, krångel, veckor utan bil, alla samtal, osv ha ett pris kan jag tycka.

Men vad tycker då ni om detta? Hur mycket är ett rimligt avdrag för "rimlig värdeminskning med hänsyn till ålder och körda mil" ??

Är det helt orimligt att kräva återköp på hela summan utan avdrag?


Glömde lägga in det, men bilen har i min ägo gått ca 3000 mil.

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Du har ju brukat bilen och haft nytta av den så det är rimligt att du är med och betalar lite tycker jag.Nu måste bilhandlaren rekonda och fixa bilen igen och det kostar ju lite det med.Om bilen har miskat 20000 på ett år så kan det vara rimligt att du betalar en tredjedel av det 6500kr.Om du hade köpt en annan bil så hade du fått vara med om samma värde minskning på den.

Min Imola M5a Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag tror att det nog bara är nyttigt för handlaren själv att vara generös i detta fall, handlaren har gjort en tavla och inte kollat upp bilen innan han säljer om den, vilket han gör med några knapptryck på en dator typ.
Nu har jag handlaren fått kosta på den både ny automatlåda och generator, och ändå se reagerar inte handlaren, att han får byta dessa delar efter enbart "14.000 mil". Borde vara en ytterligare varningsklocka på att nått inte stämmer.
Så jag misstänker att han kommer med ett skambud, han har redan förlorat rejält med pengar på denna bil.
Men å andra sidan ska ju inte kunden lida för att handlaren har haft en massa garantikostnader heller, så hur man än vänder sig så sitter den där bak som vanligt. Svårt att ha någon uppfattning i vilken nivå som är rätt eller fel.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Visst borde handlaren vara seriös, men iom orden " Vi kan såklart inte garantera att milen stämmer på en importbil " som kommer från en auktoriserad handlare så känns det som att du kommer få ett skambud.

Mitt förslag på en rättvis värdering är att leta fram deras inköpsprislista "gröna listan" från förra året, kolla var din bil stod då, och lägga på 3000mil och ca 20 000:- på inköpspriset. Då hamnar du någonstans vad din bil var värd om den gått 3000 mil mer när du köpte den. + kanske lite avdrag för slitdelar och eventuella skador som uppkommit...

Jag tycker verkligen inte du ska nöja dig med lite granna i detta fallet. En auktoriserad handlare har varit mycket slarvig och jag tycker de ska få gå den hårda skolan.
Vill du ha ersättning för "jobb" etc så bör då gå hela vägen igenom ARN, de bör kunna hjälpa dig?



Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Jag hoppas vi kan komma fram till en bra lösning utan anmälan till ARN. Men självfallet blir detta sista utvägen. Fler synpunkter vill ja ha!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.