AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.178

Vad händer om man torskar med baksätet i på en Lb reg disel bil??

Mankan
Någon som vet eller har varit med om att polisen stoppar dig med lastgaller borta och med sätet i på en diesel bil som är lastbilsregistrerad?????Vad händer? böter??Hart hört man kan säga att man ska typa om den till person bil igen och därför kan komma undan eftersom man har 1 månad på sig att besikta för omtypning.Stämmer dettta?
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
blir förmodligen 'bara' ombesiktning... borde vara som att torska med en dragkrok som ej e intypad... kan tänka mig nåt i stil med anmodan om typbesiktning... men tar du då ut baksätet innan bes, så borde det mer eller mindre bara vara o rulla igenom... kanske nån symbolisk summa i böter för framförande av ej typat fordon - men det kan man nog snacka sig ur om man på heder o samvete förklarar att man har tänkt o typa tillbax till personbil - men bilprovningen har ju som alla vet aldrig några tider... ;)

mvh Danne

390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen'
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mankan: försök att umgås med damerna i framsätet istället så behöver du inte bekymra dig om det problemet.

MVH
Hasso
det som händer är att du får en registreringsbesiktning, 650:- kanske vägning med, beror ju på dom på besiktningen, 300:- till.

men dom kan ju itne tvinga dig att regga den som personbil igen som du skriver... bara att slänga in galler och det, sen är den ju godkänd.

några böter blir det inte heller...

detta innabär alltså att man kan bli stoppad minst 5gånger om året och det lönar sig ändå... om dom ny bryr sig, många säger att dom säger ingenting om det alls..

Någon som vet någon firma som bygger om? hade tänkt slippa allt jobb... om det inte är för dyrt.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
dannej, kolla TV4 text Tv, sid 514 (dieselbilar säljes) där brukar va nån firma som annonserar om dessa ombyggnader =)

mvh Danne

390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen'
Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag körde under några är en Cheva van som var lastbilsregad, och jag blev stoppad mer än en gång med soffa i och utan lastgaller, men det ända jag fick göra var att visa upp bilen i ursprungligt skick hos polisen inom en månad. Men det är nog 10 år sedan.

CHS
Problemt är nog mera om man smäller bilen med baksäte i... då är den oförsäkrad...endast trafiken gäller...

Sen tycker jag det är sjuk diesel skatt men än sjukare är att man kan regga sedaner som LB...
men om man har den lastbilsreggad och försäkrar den som personbil? hehe...

kan inte det gå egentligen, premien blir ju lite dyrare, så varför inte?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag lånade en semester en ww-buss av en kompis som har elfirma.Den var lastbilsreggad,men användes oftast utan säten i jobbet,men den var även godkänd med alla säten i dvs 7 passagerare, hur det gått till har jag ingen aning om men jag läste pappren , innan jag lånade den och det verkade ok, passerade genom bes utan problem med säten i och lastgallret bortmonterat. Det var en bensinbuss av 81 årsmodell.

MVH
Hasso
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Min Cheva Van var LB-reggad men i regbeviset stod det "får förses med säte för tre passagerare i last-utrymmet" eller något liknande (minns inte exakt).
Ha gallret kvar bakom framstolarna och modifiera det(om det behövs) så man får plats med fötterna och ha baksätet i. Då kan inte pumorna smita heller ;o)
/Thomas
Hur som helst; lagen är snårig.. ( och försäkrings skojarna tolkar den som dom vill själva.)

Mycket beror nog på om polisen/ASB-killen fått nått av frugan på morgonen ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.