|
|
|
|---|---|
|
Här om dagen så rusade vatten temperaturen i min 528 in på röda området, kylarslangarna var ljumma och inget tryck i systemet men motorn var mycket varm. Jag antog att vattenpumpen gett upp. Bilen stod ca 1 1/2h så jag tänkte att om jag om jag sätter på kupevärmen för fullt så går det att köra de 2km hem, sagt o gjort! Nu var det inga problem med temperaturen, mätaren står stadigt rakt upp. Vad hände? kom det en luftficka? jag körde i en mycket vass grop före temperaturen for iväg. /// Kristian | |
| Troligen så var det nog bara termostaten som hängde sig. Du kan nog bara köra vidare som vanligt, håll koll på tempmätaren en tid framöver bara. Annars byter du för säkerhets skull, borde inte vara någon stor utgift. | |
|
Termostater hänger sig ytterst sällan i stängt läge, däremot stänger de inte när de ger upp. I E39 brister ett par fästen ibland inne i termostathuset pga för hård fjäder, som sedermera byttes mot en mjukare. Termostaten åker då ur läge och släpper förbi kylvätskan hela tiden, = motorn går lite för kallt. Om det inte var tryck i systemet så läcker det nånstans, då kan motorn lätt koka pga uteblivet övertryck. Termostat och pump påverkar inte trycket direkt, pumpen kan givetvis göra att cirkulationen uteblir med förhöjd temp som resultat, men då stiger trycket ytterligare lite tills säkerhetsventilen i påfyllningslocket öppnar. Det var inga spår efter kylvätska runt lock och expansionskärl? Det känns som du kanske kan ha en luftficka i systemet, denna kan bildas vid liten läcka osv när varm motor kyls ner osv. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Pumphjulet på vattenpumpen kan lossna, och sedan fastna igen när bilen svalnar av. tex. Får du luft i termostathuset så öppnar inte termostaten, luftfickor verkar förr eller senare alltid hamna i termostathuset , med överhettning som följd, förmodligen den vanligaste anledningen har jag noterat. En liten läcka nån stans, så blir det lite luft istället i systemet. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag trodde att det var hjulet som lossnat. Men det kan ha varit en luftficka också... Nåja, det är väl att köra på "en gång är ingen gång men händer det igen..." /// Kristian |
|
|
Detta hände mig igårkväll. Hade precis hämta en nyköpt e36 328. Var ute och testkörde en del så motorn fick ju jobba lite men absolut ingen extremkörning på något vis - normal körning med nån kickdown eller så. När jag sedan körde ner bilen i garaget (står i varmgarage) så märkte jag att tempen plötsligt rusade upp på rött - Shiiiit tänkte jag. Lät bilen stå i en halvtimma och svalna. Startade och kröp försiktigt iväg till min P plats och märkte att tempen steg direkt igen. Har kylaren lagt av tro? Skall kolla vätskenivån igen. Men som jag förstått det här så är det inte helt ovanligt? Vad kostar kylarbyte? Tack igen på förhand för alla svar - det är känsligt när man precis köpt bil!! :-/ |
|
|
hbengtsson -> Samma sak hände mig med min 328. Då var det vattenpumpen som hade gett upp. Den gamla varianten har ett platshjul som sätter fart på vattnet och efter en tid så ger det helt enkelt upp. Om det visar sig vara samma fel på din se till att få tag på en vattenpump där hjulet (impeller?) är av metall istället. |
|
|
Köper man en E36 eller E39 som gått nånstans mellan 17000 och dryga 20000 så bör man byta pump+termostat som förebyggande åtgärd, detta om man är osäker på att det är gjort nån gång. Toppen på E39 är mycket känslig för överhettning. Det är inte dyrt om man gör det själv, jag har lagt ca: 1500 i delar/per bil för att fixa detta. Har gjort det på 2 st E39. Pumpen på bägge bilarna la av runt 18000 mil, och dessa var med impeller av plast. hbengtsson, det är med 99% säkerhet din v-pump som givit upp. |
|
|
Den gick varm igen så jag bytte vattenpumpen och termostaten. Men när jag fyllde i vatten så visade det sig att det var alldeles för lite i systemet, nivån var ganska ok i expansionskärlet men det gick att fylla 5liter! Tyckte det var konstigt eftersom den inte har rökt vitt eller varit någon pöl under bilen, men jag hittade en liten spricka i termostathuset som läckte vattenånga när motorn blev varm! Därför hade jag inte märkt läckaget! /// Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.