AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.216

Någon som testat dessa boxar? -> www.powerklick.co.uk

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Är det ingen som har provat dieselboxarna från POWERKLICK?
Sitter en sådan i min bil och jag kan bara säga att den funkar...
Skruvade ner den till "0" i helgen och bilen kändes som en slö gammal 520i från 80-talet :-)
Är lite nyfiken på om någon har erfarenhet med, eller hört något om dessa?
Boxen sitter ansluten till railen (temp / tryckgivare?) och har en justeringspotentiometer.
Bilen får ett märkbart bättre frånspark i framför allt mellanregistret. (runt 3500 rpm märker jag den mest).
Tilllverkaren uppger en effekt / vridmomentökning från 184 hp -> 216 / 390Nm -> 490 Nm.
Som med alla andra boxar ger den ett allt för lågt dieselförbruk på computern, med de reella siffrorna är inte skrämmande. Körde 1100km i pingsthelgen från Trondheim till Tromsö, mest på dålig Norsk europaväg (slingrig och ojämn) med mycket cruise runt 110 km/h. Detta gav ett felaktigt förbruk på 0,67 l/mil och ett uppmätt förbruk på 0,75 l/mil. Inte så galet eller?
Priset på dessa ligger i England på £299 inkl "moms".

///M

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Lite mer funderingar kring detta med dieselbox (PowerKlick)
Har en 330d -02 med en PowerKlick box installerad. Boxen har alltid varit ställd på ca 60% och bilen har gått som en klocka / problemfritt med undantag för ett spridarbyte.

PowerKlick är inte vanligt i Scandinavien än, men har blivit mycket populär utomlands. De är ANTAGLIGEN samma boxar som OEM'as under andra namn. Se: Länk där det finns MYCKET teknisk information om boxar generellt samt annat som inger förtroende hos mig.

Jag skruvade för skojs skull upp min PowerKlick till max (120) igår,
Detta med original DME programvara i bilen...

Jeeez... vilken skillnad i bottendrag det blev! Tidigare har draget kommit runt 2500 - 3000 rpm och varit ganska "försiktigt", men påtagligt. ... Vid pådrag vrålar det ordentligt bakifrån och turbosången hörs tydligt :)

Men nu... Strax under 2000 rpm börjar bilen verkligen dra iväg. Detta var överraskande bra för att vara ett boxtrim.

Kör även en DME laddad med ESS och detta känns mer "kultiverat" och motorn + drivlina uppför sig märkbart bättre, men effekten är inte så långt undan med boxen.

Nu lite reflektioner runt denna boxen och vad den kan ställa till med:

1. Jag märker en tydligt förändring i motorljudet med boxen på MAX. Den låter mer "lastbilsaktig", eller kanske snarare som en gammal knacke-diesel framför allt på tomgång efter körning. Det är ett rått ljud som jag inte riktigt kan förstå var det kommer ifrån. Motorljudet kommer oxå in i kupén mer märkbart nu under körning.

Någon som kan ha en idé om varför detta ljud uppstår och om det är tecken på fara för motor / turbo? Ljudet är inte där med ESS mappningen installerad... I vart fall har det en helt annan karaktär.

2. Med boxen på MAX tänder sig DDE lampan i instumenteringen. (elektrisk tilläggsvärmare). Detta kommer väl av att boxen lurar DME att det är kallare i railen än faktisk temp och därigenom spruta in mer soppa?

3. Vågar man fortsätta att köra med maxad box, eller är ljudförändringen ett tecken på att allt inte står rätt till?

Grunden till att jag lurar på detta är att jag tänker sälja boxen och vill inte orsaka problem för nästa ägare. Har ju ett ESS i ärmen nu ... :)

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.