|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag har alltid drömt att köpa en z4. Nu har chansen. Min budget är max 300000 kr. Jag behöver hjälp med motor och årsmodell. Jag har kollat på blocket men kan inte bestämma. En Z4 -04 3.0 t.ex. Länk eller varför inte ta en nyare Z4 -06 2.5si t.ex. Länk . Den andra kostar mer fast hos BMW får jag en 07 2.5si Cal. Edi för 339kkr så den bilen borde vara värd max 300kk. Jag blir yr! Är det värt med en 3,0 eller räcker med 2,5? Hur mycket problem har en 04 jämför med en 06? Vad betalar ni i försäkring för era bilar? Jag är 29 år och aldrig råkat för något fast jag har inte haft en bil sedan jag var 22. Jag måste tillägga att jag aldrig har kört en Z4 heller =) haha.. här sitter jag och drömmer istället. Ni som Z4 experter, kan ni hjälpa mig och ge mig lite tips? Jag behöver inspiration för mitt behov. | |
|
Jag kan väl börja... Z4:or är ganska problemfria bilar, oavsett vilken årsmodell du väljer. Jag har testat 2,5si och har själv 3,0 och jag tycker 3,0:an känns starkare och låter bättre. =) Jag betalar 12300 kr för helförsäkring. Är 25 år och bor i centrala Göteborg. Men premier sätts trots allt helt individuellt, så det bästa är om du hittar ett reg.nr på Blocket och ringer runt till de stora försäkringsbolagen. |
|
|
nimaka, så du argumenterar för en 3,0 istället för en 2,5 trots att 3,0 är en -04 och den andra en -06? dvs motor väger tyngre än ålder. Fast då är garantier nästan borta samt andra förmåner. |
|
|
Du bör provköra båda typerna. Beroende på vad du själv är för typ av person så kanske du "nöjer" dig med en 2.5 men jag tror risken är överhängande att du kommer få känslan "varför köpte jag inte en 3.0" efter några veckor. Velade själv när jag skulle köpa min Z4 mellan 3.0 från -03 eller 2.5 från -04/05. Valet vart enkelt efter provkörning kan jag säga. Lycka till. |
|
|
Ta 3,0 annars så ångrar du dig. Står man i valet och kvalet mellan två motoralternativ skall man alltid gå för den största. Man brukar inte ångra sig åt andra hållet :-) Mvh Jonas |
|
|
Det märks att de flesta här har 3,0 =) Vad är en 3,0 -04 och -05 värd idag? Normal utrustad med typ läder, xenon, etc. Sommar- och höstpris? Någon som man bör tänka på när det gäller 3,0? Någon som kan säga mellan tummen och pekfingret hur mycket är kostnaden för en 3.0 vs 2,5 bortsätt från inköpspriset och bensinkostnaden? |
|
|
Det största nackdelen med en 06:a jfr.m. 04:a är självklart värdeminskningen. Annars finns det väl bara fördelar...? Om du vill värdera bilar så rekommenderar jag www.bilpriser.se! Angående diskussionen om vilken motor du ska välja så kan jag bara hålla med de andra, men som z4_for_life sa så bör du provköra båda typerna och make up your own god damn mind! :-P |
|
|
Alltså helt problemfria är dom inte, där det brister är små saker ex cabben är inte riktigt ända ner ( ialf på modeller från 04 och neråt vad jag vet) Och skrammel är väldigt förekommande ex "låspinnarna" skrammlar mot dörren osv. Alltså visst detta är bara små saker men dock väldigt irriterande för dom som råkad ut för det. Sen säger många att när man stänger dörren så låter det tattigt alltså det ekar eller hur man ska säga. Men det går ju alltid att lösa med att polocka isär och isolera lite ;)... MEn som sagt bara små saker I övrigt en av de härligaste bilar jag kört! Och ångrar definetivt ingenting! Dock kan jag inte svara på vilken som är bäst 2.5 eller 3.0 osv har bara kört 3.0:an och den är grym ;) |
|
|
Oj skrive lite tattigt. När man cabbar ner så åker inte cabben ända ner till fästet utan den hakar i och lämnar ca en cm kvar, INget allvarligt men dock störande om du väl fått syn på det! |
|
| Välj 3,0:an! Z4 2,5 är pigg den med, men 3-litern har det där "lilla extra" i form av ett råare ljud och lite ettrigare motorkaraktär. Själv är jag supernöjd med min! | |
|
Jag håller med de övriga, välj 3.0. Om inte annat för ljudet. När jag tittade på driftskostand mellan 2.5 och 3.0 var skillnaden väldigt liten så valet blev lätt. /Anders |
|
|
Hej, Är det bara jag som tycker att de Z4 3,0 som är utannonserade är överdrivna dyra? Typ en -03 borde kostar lätt 50% billigare än -07. 07 idag från 406kkr. Någon som kan ge mig några prisförslag att utgå ifrån? Typ en 3,0 med läder samt metallic. 03 pris:? 04 pris:? 05 pris:? 06 pris:? |
|
|
ah 50% kanske är lite väl att ta i tycker jag, sen beror det ju givetvis på vad det är för utröstning, han/hon kanske tom lagt eftermonterat en massa godis!. Tycker det här verkar mer rimligt: 03: 60% 04: 70% 05: 80% 06: 90% 08: 1000% ;P |
|
|
Mitt första tips är att bege dig till en handlare och prova! Jag tror du kommer bli såld på Z4 när du har provåkt. Lång huv som reser sig upp i näsan på en när man gasar, väldigt roligt. :) Hade utan tvekan valt 3.0i (eller 3.0si om du hittar nån inom din budget, men det kanske blir svårt). Jag har visserligen inte provat modellerna med mindre motor men 3.0i är riktigt skön, bra vrid i motorn, jag har hört av andra att de mindre motorerna gärna fått ha lite bättre vrid. Men det beror klart på vad man avser använda bilen till. Om man bara vill glida runt och vädra lockarna så räcker lillebröderna säkert hur långt som helst, men om man gillar att åka på bana och lite mer aktiv körning så bör man nog sikta på 3-liters. Och alt. kompressormata. ;) Jag betalar ca 11.000 om året hos Länsförsäkringar per helår. Har inte haft några större problem med bilen som jag haft i 1 år. Förutom bristande ekonomi eftersom jag inte kan sluta handla prylar, uppgraderingar och glädjemilsbensin till den. ;) På tal om driftskostnad så körde jag på 0.55l/mil idag ifrån brorsan, körde visserligen väldigt lugnt (ca 90-100 km/h hela vägen) då jag nästan hade slut på bensin, jag höll tummarna ända fram till Shell, bensinnålen var nere vid linjen och dansade och färddatorn visade bara - - - km. ;) Hursomhelst, inte illa för en bil med 360hk/440Nm. ;). Vid "normal" körning brukar jag ligga på omkring 0.7. Nähä nu är det färdigtipsat, efter 30 mil på sommarvägarna idag är det dags att sätta sig vid Forza Motorsport 2 med ratt och pedaler och avverka några till, riktigt kul. :) Har tyvärr ingen Z4 där, får nöja mig med en annan rätt rolig bil där, Honda S2000. Fantastiska Z4:an: Kolla din PowerPost din slöis ;) Länk |
|
|
Nu har jag hittat en intressant bil. Jag har lagt en tråd på "''Försäkring och Värdering'' Länk Tack för alla era tips! |
|
|
liqwid78: Du kan inte jämföra prisfall på cabbar som med "ordinära" bilar. Jämför exempelvis Z3 2.8 eller Z3M som inte sjunkit många tiotusenlappar de senaste 5 åren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.