AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.057

Byte till manuell växellåda? Vad pallar original?

manneman
Den här frågan har säkert vart uppe en halv miljon gånger men jag hittade inget inlägg vid en snabb sökning så därför frågar jag inför mitt kommande vinterprojekt (vill vara ute i god tid, sommaren är kort i norrland)....

Om jag vill byta ut automatlådan på min bil till en manuell dito finns det då någon som passar bolt-on?

Om jag väljer att behålla originallådan, hur många hästar/Nm pallar den med innan den ger upp? Vilda gissningar kan jag ge mig själv så jag vill ha ett realistiskt svar.

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
Paap Reeder
... du kan glömma bilprovningen och utan regbes sjukner värdet med en faktor 10.

MVH /// Paap R
Ma
213
Matte78
730iA -90
Varför glömma bilprovningen ?

Mvh Mattias.

Paap Reeder
Kanske är det annorlunda med en Alpina??
... men skall jag byta till manuell på min M70-91 så vill regbesiktaren se ett avgasintyg.
BMW skriver inte ut ngt sådant och att ta fram ett eget kostar som en M5.

MVH /// Paap R
manneman
Iiiiiih det lät ju inte alls bra men jag hade mina misstankar så vem fan besiktigar original? Det är värt att lägga en vecka i garaget för att ha kul resten av året, fråga alla turboracers!

....med andra ord åter till frågan!
Ma
213
Matte78
730iA -90
Vad har avgasintyg med växel lådan att göra ?

Paap Reeder
Brytpunkten för att "fritt kunna byta" exvis vxl ligger kring 88/89. Byter du vxl så gäller inte den ursprungliga "typningen" av bilen där bl a avgasvärdena ingår.

Går du till en bil tillverkad 2007 kan du knappt få byta märke på tändstiften ty allt annat ingår i det s.k helbilsgodkännandet.

Min -91:a är exvis inte helbilsgodkänd men för att man skall kunna göra andra förändringar inom "regbesiktningsprotokollen" än montera dragkrok erfordras ett s.k avgasintyg.

Sammanfattat i stora drag.

Innan man tar fram verktygslådan bör man noga penetrera regeldjungeln så man inte efter 4 dgrs arbete står i besiktningshallen med lång näsa.

BMW utfärdar inga intyg på att exvis en 735 man / E32 skulle vara "identisk" med en 735iA / E32 vare sig krocktestsmässigt, avgasintygsmässig eller i övrigt trots att bilarna i princip är identiska in på varje punktsvets förutom sista biten av drivlinan s a s.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... så här måste det vara att när kravet på HC kom -89 gäller detta.

Jesperado för rätta till detta.

Sedan har vi alla undantag med flyttgodsbilar, direktimport, kanske Alpina-modeller mfl.

MVH /// Paap R
Lussan
Du Paap.....det måste väl även vara lika "olagligt" att byta till 3,91 då...*L*
Inte för att jag tänker byta till min besiktning, det gick ju bra senast!!
Fy vilka miljöbovar vi är..... ;)

V12 = dubbelt så skönt som sex!
manneman
Eeeeh.....

Hur var det med min fråga finns det en lämplig växellåda att byta till alternativt hur mycket pallar original?
Paap Reeder
Lussan!
... i princip har du helt rätt men så gamla ök som min V12:a omfattas inte av helbilsgodkännande.
Skulle det nu vara så så får man inte byta slutvxl på en 2004:a ... tror jag.

Att byta slutvxl på min kräver ingen regbes men det gör ett vxllådsbyte.

Sedan har jag sänkt utsläppen i stadstrafik i o m att den klättrar upp på LU´n vid ca 70.

MVH /// Paap R
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Paap: skulle upp med den nya M5 diffen i onsdags, inga problem tills jag skulle skruva dit drivaxlarna mot medbringarna på diffen då jag bittert fick erfara att det ju är finare gängor på den "nya" diffen mot 750`ns orginaldiff... Var det nåt du la märke till när du böt din:)?

MVH Robban B
Lussan
Paap: sant du, då e jag med en miljövän nu då! *L*....och snart Robban med, hurra va vi e bra!! ;)

Robban: Jag har sett det nånstans här på forumet, att man kan få flytta över dom gamla medbringarna....typ....har jag för mig.....kanske...

V12 = dubbelt så skönt som sex!
Paap Reeder
... jo som jag sade så är det 1,0 i stigning på 850 och vissa M5 slutväxlar.
Men man flyttar bara över drivaxlarna.
Lätt som en plätt.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Lussan! ... så här är det:

Så länge det är tillåtet att sälja och köra vattenskoter och snöskoter och det inte ligger ngn miljö-CO-avgift på motorbåtar (förutom på en 4 hk Johnsson till ekan)- varav alla uppräknade kategorier miljöförstörare ligger i klass med "starta skogsbrand för det ser kul ut" ... så åker jag V12 till Coop för att köpa veckans föda eller pendla till jobbet med den utan minsta bekymmer.

Att sedan några unga oförstående jungisar drar igång hela tyska poliskåren i 5 dgr med alla de utsläpp det orsakar så kan jag även ganska lugnt kosta på mig en och annan burn med tolvan.

Gröna bilister protesterar mot att ungdommarna i Enköping inte skall få sin motorbana mht miljöpåverkan men man har i samma andetag då glömt sina egna demonstrerande kompisar som har triggat miljöutsläpp i Heiligenhafen så det skulle täcka flera års behov av utsläppsrätter för alla kommuners alla motorbanor i säkert 10 år.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.