AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.196

Köp av 740 e38 -94 Var bör jag leta fel?

Sida 1 av 2
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jag ska imorron åka och kika på en 740 e38 -94 som gått 14000 mil och är svensksåld.

1. Vilka svagheter/fel bör jag söka efter?

2. Är det samma problem med oljepumpsbultarna på denna modell som på den gamla v8:an?

3. Det är väl 4,4 litersmotorn i e38, eller?

4. Bilen tycks vara i mycket gott skick, vad kan den vara värd, hur mkt skulle ni känna att man bör betala?

Mvh: Tobias
1. Länk + kolla nogrannt efter rost.

2. Svar ja

3. i E38:or från -94 sitter 4.0 l motorn (M62B40), 4,4 litersmotorn kom -96 (M62B44) och M62TUB44 (med vanos) kom -99.

4. Alldeles för lite (särskilt dom tidiga från runt -94 just), dom borde kosta mer men det är väl bara att tacka och ta emot :) Fattar inte att motsvarande MB eller Audi kostar så mycket mer. Men allvarligt talat, känns den fräsch och du vill behålla den ett tag så är det ju en kanonbil för dom pengarna men du lär nog inte räkna med att den går upp i värde direkt. Om du vill sälja i framtiden: se till att den har ordentligt med utrustning annars blir det svårare. Många här skulle nog rekommendera att köpa en senare E38 (helst med facelift som kom -98) men dom kostar ju lite mer iofs.

Lycka till!

MVH

----
Rasen nicht reisen
Doktor-T! Blev det något köp?? Kollade in annonsen. Det som "stör" är "en tidigare ägare" och så kollar man mot vv: 9 ägare! Givetvis med bilfirmor osv. men gillar inte att man inte säger som det är! Displayfelet på ac:n skulle jag låta säljaren laga innan ev. köp..

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Tjena!

Säljaren var lite snurrig så titten är uppskjuten till imon kväll. Kollade lite noggrannare på annonsen och det är denna bilen som finns på blocket.

Länk

Prismässigt, OM bilen är bra så kan jag tänka mig att bjuda kring 50000kr för den. Det är ju bara fula originalfälgar på den och bilen gör sig inte riktigt med dem tycker jag.

Vad anser ni om prissättningen respektive min tanke om vad jag kan tänka mig att bjuda?

Förstod att det var den bilen.. Att leta annonser är numera lätt.. "Alla" annonserar ju på blocket..

Runt 50k vore helrätt, men tror nog att det är att hoppas på för mycket..
30 % under begärt pris.. Men visst, det beror vad Du hittar för "elände" och inte minst - hur många spekulanter finns det.. och hur gärna vill han sälja??

Lycka till!

mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Jag har redan kollat på den.
Det är rost på bakluckan
Parkeringsskada på höger bakskärm med en liten buckla samt skrap där det också börjat rosta.
Bakluckan strula den gick upp men ner direkt så man fick fånga den i farten. Det gick inte låsa upp/låsa med fjärren utan man fick låsa med nyckeln i dörren (kan vara batteriet i fjärren).
Klimapanelen va heldöd (pixlarna).
Takluckan va mycket repig på ena sida samt funkade konstigt (kan va jag som inte fatta hur man ska trycka men man för väl knappen bakåt för att öppna och framåt för att stänga? men när man öppnat den och skulle stänga så hände inget när man förde knappen framåt utan jag fick trycka in knappen för att den skulle gåfram igen men då tilta den ju upp i bakkant). Jag upplevde den som lite tung i styrningen jämfört med andra E38or jag kört.
Inrednigen kändes mycket fräsch men det va fattigt med utrustning inte ens cd. Det va väl i princip bara skinn, taklucka och klima som va utöver standard.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
mr irwing

Bra att jag fick den infon, tror jag hoppar över den bilen. Låter inte nån vidare.. :-(

Börjar änna bli panik, behöver has tag i en ordentlig bil med utrymme snarast.

mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Ja 65k är alldeles för mycke för den bilen jag skulle inte gett 50k heller. Jag tror inte han får mer än ca 40k för den även om den gått få mil för milen är mindre viktiga anser jag. Hellre en fin fullt fungerande med mer mil än en lågmilare med massa småfel.
Ja där ser man.. Är inte denna bil ytterligare ett exempel på att det är totalt meningslöst att ha åsikter om en bils prisnivå innan någon kunnig varit och kikat?? Man har en åsikt utifrån ev bild och annonstext- men då den åsikten måste revideras så mycket kommer saken i ett helt annat läge..

Undrar om säljaren står för sin text "fint skick, fullutrustad"?? Rostig baklucka, skrap o rost på bakskärm, pixelfel osv..
Blir nog till att sätta ner priset ett gäng tusingar om han verkligen vill sälja..

mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Jag kom på två små saker till. Gummilisterna bakom sidorutorna bak va kass samt gummit nedanför vindrutan men det är ju standard på dessa bilar.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Tråkigt Svenskt att leta fel och inte rätt.
Gummi är billigt.
Den äter väl inte bröd?
Köp den skitbilligt och ta den i kuvös, ge den tid, pengar, ömhet och kärlek, så ska du se att en dag kanske den ger tillbaka???

/S
la
13
lardh
E38 740iA -95
Jag har också varit och kollat på den här bilen. Jag var där i Onsdags. Tyckte att den kändes väldig pigg och alert. Bromsarna var i bra skick, och inget skrammel eller gnissel någonstans.

Tyckte nog att bilen var ganska långt från fullutrustad, men samtidigt så kanske det inte fanns mer att köpa till -94. Det vet jag ju faktiskt inte..

Testade säljaren lite angående det begärda priset, och han kunde tänka sig att gå ner till 63000. Så vi åkte hem.

/ Johan
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jesus, 63´ är riktigt mkt för en 13år gammal bil i det här segmentet. Säljaren ringde mig i torsdags och beklagade sig över alla "snorungar" som trodde att bilen skulle vara som ny och att den skulle vara gratis *S*

Jag köpte en annan 740 häromdan så när gubben fråga mig om jag fortfarande var intresserad så sa jag att farsan kanske är det då han också är ute efter en 740. Och det ska ni veta, farsan är RIKTIGT jäklig på prutning, går ut stentufft så fort han hittar småskador och annat så jag misstänker att säljaren kommer få det hett om öronen :-) Jag ska iaf hänga med och kika på bilen så jag avlägger en rapport om händelseförloppet så småningom.

BTW, gummilisten nedanför framrutan som var uttorkad och vilket tydligen är ett vanligt fel, börjar det läcka in där eller vad är den största faran?

/Tobbe
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Doktor t va det du som köpte cyy av roy? Jag va o kolla på den men jag åkte hem o fundera lite o sen när jag bestämt mig så hade han precis sålt den.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Japp, jag köpte den. Den känndes rätt vettig, lite smårost men det fixade jag till igår. Blev ett finfint pris dessutom.

Fixade även mig en sjuhelsikes solbränna på ryggen då jag var ute utan tröja. AJAJAJAJ! Det positiva är att jag bara behöver jobba på solbrännan på framsidan av kroppen i sommar, ryggen är rätt safe om man säger så.

Tobbe :-)
la
13
lardh
E38 740iA -95
Tobbe.. får ja fråga vad du gav för den?
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
31´
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
oj oj det va bra prutat jag va nere på 38 men sen börja han bli kinkig så jag åkte hem o tänkte han kunde få svettas lite innan jag ringde tillbaka. Grattis till ett bra klipp.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Tackar :-)

Ja jag kan vara lite småvass ibland, men farsan är fan värst! *S*
Vilket klipp, friskt prutat - hälften vunnet ;D

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ca
11
Camaroiz
520 Touring-94
Doktor-T, vad är det för årgång du köpt och mil, så m,an vet va man ska lägga sig när man ska kolla på en 740....det finns ju lite å välja på.

MVH Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.