AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.613

hur demontera xenon styrenhet plus tändenhet på en E46?

Hej,
Förlåt denna fråga om enklaste elementa, men jag skall hjälpa sonen att byta/växla styrenheter (vi är fortfarande på diagnostikstadiet) på en 330 Ci -02 (byggd 07-2002) och har fått en viss respekt för BMWs alla finurliga plastsnäpplåsningar, som jag helst vill slippa ha sönder.

Kan jag få lite starthjälp? Tack på förhand!

Lennart
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Om det är styrenheten som ska loss så ska det vara ganska straight forward, men är det tändenheten så måste plastglaset bort (snäppfästen), innanmätet måste bort genom att skruva på någon ratt så att innan mättet lossnar (kommer inte exakt ihåg vilken ratt det är). Jag ska utföra samma procedur inom en väldigt snar framtid så jag lovar att återkomma hur det ska utföras när jag har lite mer kött på benen :)

Mvh/ Niclas
Tack, Niclas!

Ser fram emot din fortsatta beskrivning. Eller kanske kommer jag först.

Styrenheten är ju den som misstänks i första hand, när man har uteslutit lampan, så jag börjar väl med den/dem, när det blir dags.
I övrigt var det en liten överraskning att tändenheten sitter så lurigt till. Det låter ju nästan som om det behövs en ljusinställning efter en sådan demontering?

/Lennart
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hej,

Ja vi får väl se ;) Jag väntar på mina beställda delar sen ska det skruvas!

Ja, jag har för mig att det stod det i TIS att man behövde göra en ljusinställning efteråt.

Mvh/ Niclas
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hallå hallå,

Tänkte höra om du har bytt tändenheten Niclas, gjorde ett försök att byta ut tändenheten i min bil igår, men jag stötte på problem. Jag kom så långt så att plastglaset och skärmen innanför glaset är borta. Problemet jag har är att få ut resten av paketet så att jag kommer åt tändenheten. Jag testade att haka loss paketet från justeringen på ena kanten av strålkastaren och skruvade sedan på justeringsratten i mitten och hoppades att paketet skulle komma loss. Men det sitter ju också fast i motorn som justerar nivån. Det såg ut ungefär som att man skulle kunna snäppa loss motorn från reflektorn, men det satt lite för hårt för att det skulle kännas helt rätt att göra det. Skulle givetvis tagit bilder så att jag enklare hade kunnat förklara vilka delar det handlade om.

Problemet är alltså att få loss reflektorpaketet från strålkastarhuset så att jag kommer åt tändenheten. Någon som har några tips?

Tack på förhand!

/Wiberg
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hej Wiberg,

Jag slapp byta tändenheten, det var styrdonet som hade gått sönder på min bil. Det finns beskrivet i TIS/ETK hur man skall gå tillväga vet jag. Tyvärr har jag inte det programet på min nya dator annars hade jag beskrivt hur man skall göra.

Det borde finnas en massa personer som har tillgång till det programet här på forumet?!

Mvh/ Niclas
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej,

Tackar för svar. TIS/ETK säger mig dock inte så mycket, vad är det för program?

Även tacksam såklart om någon annan har några tips!

/Wiberg
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
TIS är BMW´s egen reparationsmanual som är PC baserad, beskrivningarna är inte alltid 100% procentiga, men man får en relativt bra handledning hur man ska gå tillväga :)

ETK är BMW´s egna PC baserade reservdelskatalog, som i viss mån är ihopsynkad med TIS.

Mvh/ Niclas
TIS/ETK är knappast en öppen applikation? Jag menar, man måste väl nästintill vara BMW-anställd för att få tillgång till den/dem? Eller kan man betala in sig till ett abonnemang?

Jag har en känsla av att vanliga verkstadshandböcker, typ Haynes, knappast går så här på djupet.

Tacksam för en kommentar.

Lennart
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hallå hallå,

Har nu lyckats byta tändenheten. Får se om det verkligen var det som var felet, det märks inte direkt eftersom lampan tände ibland även innan ingreppet. Jag tog lite bilder för att kunna göra en gör-det-själv-guide, men bilderna blev nog inte så bra. Det var några saker som inte var helt självklara och det kostade mig ett trasigt snäppfäste att ta reda på hur saker och ting satt ihop. Så det kunde kanske vara på sin plats med en guide. Det verkar som att det är en del som byter styrenheter och tändenheter så en viss användning av informationen skulle det säkert finnas.

/Wiberg
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det låter som en jätte bra idé med en guide! Väntar med spänning :)

Hoppas nu att det var det som var felet på din bil!

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.