|
|
|
|---|---|
|
Jag har fibblat lite med färddatorn för att få till en fungerande startspärr. Fick till en kod men det hjälper inte att mata in koden och häva spärren för det går inte att starta bilen. Vad göra? Tacksam om någon vet och möjligen kan hjälpa mig antingen via detta sätt eller ringa mig. Jag bor i Surte. Mvh Alf Nyman, 0703-697945 | |
|
Kompisen gjorde likadant på sin M5 E28, utanför bilprovningen när bilen skulle regbesiktigas... Fick inte liv i den. BMW sa att det räckte med att koppla ur datorn ur bilkablaget, sitter en kontakt på baksidan av färddatorn som du rycker ur, lossa sedan batteripolen en stund, efter detta gick bilen igång igen. Det funkade på M5 E28, borde vara samma färdator i E24. Lycka till! ___ Mats Kinnby --- Team Kinnby Motorsport Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Färddatorns startspärr styr ett relä som är placerad under instrumentbrädan på förarsidan,efter detta relä styrs huvudrelät. För att kringgå startspärren ska det räcka att bygla de två gröna trådarna som är på den 4 poliga kontakten till reläboxen. Lossa på den panel som sitter under rattstången så ser du den lätt. MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Fått två tips på hur lösa problemet. Ska pröva båda . Stort tack för hjälpen Mvh Alf Nyman |
|
|
Tja,visst är det väl bra att folk får veta hur man kopplar ur startspärren...Eller inte :) Mvh Janne. |
|
| Verkar inte vara världens mest pålitliga startspärr =). | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Janne T! Inte den mest avancerade startspärren,och inte helt svårt att googla sig fram till scheman och förklaringar över hur dessa fungerar och är kopplade! Dessutom undrar jag hur många som använder färddatorns egna startspärr!? Vore kul att veta,kanske värd en egen tråd till & med. ;-) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Ja nog är det så som du säger Patrik,men man kanske ibland ska vara "lite försiktig" med vad man skriver ändå ;) "No danger on the roof" vill jag skriva också,så farligt var det ju inte trots det jag nu skrev :) Apropå hur många som har denna "code" inkopplad lär det nog inte vara så värst många som har...nej. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.