|
|
|
|---|---|
|
Tja Har en 540 e39a med det stora klangpaketet. Har uppgraderat med en Dls subb i form av ett Dls Ca12 steg och en DLS MW110 det ger en bra o snärtig bas som helt klart räcker till mig. Kör sällan med folk i baksätet så där bryr jag mig inte om de låter bra eller inget alls :) därför gick jag o funderade på att uppgradera högtalarna fram dvs 5" i dörrarna o någon av diskanterna. Har därför suttit o sökt en del o de enda jag får fram är en beskrivning för dem som inte har steg till högtalarna så för dom verkar de gå kanon att sätta i ex ett kitt från GZ men för oss med slutsteg av typ org så ska man helst byta ut steget. Förstår att de blir bäst att byta ut steget då jag själv har pulat en del med ljud innan men om man nu bara vill ha ett OK fram system + subben i trunken men inte vill byta ut steget. Är jag då fel ute? alltså går det inte genomföra. för som jag förstod det så skulle inte steget palla med det= dålig känslighet på framsystemet? men om man då kör som jag dvs allt ljud i fronten (i princip, 80/20) så borde de ju funka bra då man sedan kan reglera basen på lådan. ELLER??? Här är guiden till Buisness paketet Länk | |
|
Du har 3-vägs fram nu om du har stora dsp ljudpaketet , bas+mellanregister+disk och det är nog det som ställer till det om man vill byta till en 2-vägs kit eftersom all delning sker i dsp steget aktivt och varje högtalare har sin egna kanal ut ifrån steget. Steget ger inte ut mer effekt på fram kanalerna bara för att man kopplar ur de bakre utan effekten förblir den samma. Att byta till ett mkt lättdrivet (hög känslighet bla) 3-vägs system borde dock funka hyffsat tycker jag. |
|
|
3 vägs system med 5" bas är väll inte så lätt att hitta? njae de ger inte mer effekt för att du kör allt på front. det jag tänkte på var personer som har ljudet delat lika alltså 50-50 de får nog en felaktig ljudbild (kanske?) ifall de kopplar in ett 2 kitt system som de tänkt köra på samma sätt som förut. Tänkte även på en annan sak, kan jag köpa diskanter o byta ut rakt av utan att de blir helt åt flanders? Hur reagerar den på det,låg diskant kanske gentemot resterande högtalare? |
|
|
Ja diskant nivån lär ju ändras om du inte lyckas hitta några med samma känslighet men det behöver ju inte vara negativt iofs. Jo du lär ju köra 80/20 åtminstonde när du inte har passagerare för en mer korrekt ljudbild. Som sagt den aktiva delningen i original steget ställer till det , JL Audio har ju en lösning Länk som summerar bas,mellan och disk till 2st full register kanaler om du vill koppla in ett eftermarknadssteg till front högtalarna och behålla oem steget till resten. |
|
|
tackar för svaret. får se hur jag gör,kanske skiter i det men lite klarare ljud hade inte varit fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.