|
|
|
|---|---|
|
Bilen, 325i Touring-89, beter sig som en överförfriskad sjöman på vägen. Det känns som servot jobbar för fullt även fast jag kör på motorväg.... vad kan vara fel?? Den är väldigt lättstyrd, dvs inget motstånd alls i ratten oavsett hur fort det går... Den "vinglar" in i kurvorna, i kurvan ligger den bra, och så vinglar den ut ur kurvorna. Om man ligger i en sväng och släpper ratten så fortsätter den att svänga, den rätar alltså INTE upp sig som det brukar vara..(samma sak om man "rycker" till i ratten, den rätar inte upp sig utan vill fortsätta svänga.) Bilen har precis varit inne på framvagnsinställning, med endast minimal justering. Inget bättre (600kr mindre i plånboken bara). Ny olja i servot, nyligen besiktad utan anmärkning på några styrleder m.m.., stötdämpare och fjädrar är ok....? Går det att justera servo, styrväxel eller något annat? Finns det någon som tror sig veta vad det kan vara för fel???? | |
|
Jag tycker det låter som att det är fel vinklar i fram.... vilka vinklar kontrollerades vid inställningen? Låter som att castervinkeln är för liten vilken jag kan tänka mig att dom inte kontrollerat då den ej är justerbar på din bil.. är bilen sänkt eller är den krockad nån gång? Janne |
|
|
Det gjordes på vianor med "SICE, wheel alignment system, CCD sensor" Toe, hjullutninng, axellutning, vinkel spindelbult, inkluderad vinkel, symetrifel och axelförskjutning.. är det som står på rapporten.. om något av det är caster vet inte jag.. Sänkt är den (vet ej hur mycket) krockad är den inte.. (vad jag vet...) |
|
|
Caster = Axellutning (försprång) det är den vinkeln som får bilen att räta upp sig efter en sväng... ju mer försprång desto mer motstånd i ratten när du svänger... ja om alla vinklar är ok så vet jag inte.... det är inte så att du har fälgar med fel offset (breddar mycket utåt) på framvagnen?? Janne |
|
|
Nä, fälgarna borde det inte vara... 14" BMW orginal fälgar. Kan det vara något strul med några ventiler i servo systemet som kanske inte funkar rätt? (nu vet ju inte jag om det ens finns några ventiler i serto systemet). Räcker det att ta bort remmen till styr servot för att kolla om det är det som spökar... eller måste jag även tömma systemet på olja för att få en BMW utan servo så att säga? |
|
|
När jag blev påkörd så blev styrväxeln kass och den fick då de symtom du beskriver. Eftrer byte så blev den normal igen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Suck, är det lika bra att köpa på sig en styrväxel eller finns det någon vits med att först koppla bort styrservot? (det kanske är någon som har en styrväxel över att sälja för en billig penning?) |
|
|
Kolla fjäderbenslagringarna. De kan börja kärva när de blir gamla och slitna med just detta fenomen som följd. Om du har tur kan du klara dig med rengöring och nytt fett. Ett lite mer udda fall är när någon klantat sig och glömt distansbrickan som hindrar att fjädertalriken ligger an mot fjäderbenslagringen. Samma effekt, det går tillräckligt tungt för att självcentreringen inte skall fungera. /G |
|
| Finns det något enkelt sätt att kolla fjäderbenslagrena.. eller måste men plocka bort hela fjäderbenet? | |
|
Uppdatering! Provade att ta bort servoremmen och då blev den mer normal i styrningen, den rätade upp sig själv om jag släppte ratten efter en sväng.... dock så blev den lite väl trögstyrd så jag satte tillbaks servoremmen igen... Finns det någon möjlighet att reparera en styrväxel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.