AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
913

Pengarna i skrotfonden är redan slut.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
I Göteborgs-Posten kunde man idag läsa en artikel om att pengarna i skrotfonden redan är slut. För 102 miljoner kronor skrotades över 25 000 bilar av årsmodell 1988 och äldre.

Länk

__
Bilblogg:
Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jahapp, då hann man inte på det heller då....

kommer det i fortsättningen att kosta nåt att skrota bilen då?
De
163
Devva
520i -89 E34
Nix, bilskrotarna måste ta emot bilen gratis, men du får ingen skrotningspremie heller...

//Devva
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad händer om man har en icke fungerande bil då? T.ex. en urplockad GDS bil där bara obrukbara delar återstår? Är de fortfarande tvugna att ta emot bilen gratis?

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Om du skruvar den helt isät o separerar plast o gummi från metalen så Stena Metall betalar rätt bra per kg men vet inte hur mycket!
Vet att dom tar oxå in bilar som är inte demonterade...

BMW - Beroende Med Wilja!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
.... I praktiken betyder det att man inte behöver betala skrotpremie när man importerar bil från t.ex. tyskland? Dvs billigare att importera?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Hur gör man med den skrotpremien man redan har betalt in?

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Undrar varför det blev sådan rusning för 4'...Stå i kö i flera timmar som det tydligen gjordes för dessa pengar och dessutom vara orolig huruvida man skulle hinna få pengarna måste ju ha varit frusterande för flertalet..
Har man tid så är det väl en sak,men inte f-n skulle jag köa och bli uppstressad ;) för att få en bil skrotad för 4 papp..Dessa pengar sparar man ju lätt bara på att hitta "rätt" utemöbler t.ex ;)

Mvh Janne.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Folk har ju inte skrotat sina bilar med ett rationellt beslut i bakhuvudet, utan de vill känna att de var en av de som gjorde "ett klipp" när de sa adjö till sin gamla risiga häck till bil :)

Läste på DN.se att det var någon dam som hade JO anmält Vägverket för att hon inte fick några pengar, hysterisk roligt eftersom bilen hon skrota var en Saab av årsmodell 1988, men hennes huvudbil är en Mazda från 1986 och hon försvarade sig med att vara en miljövän efter som hon inte kör så mycket med den. Jo men visst... :D

Mvh/ Niclas
Om sanningen ska fram... Hur många skrotfirmor har gjort business på det här? Dom har ju vetat om det en längre tid så det är inte helt omöjligt att dom har hamstrat lite för att kunna få in lite arbetsfria pengar...

I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag har också funderat på det som kaptenlöjtnant säger. Lägga X antal bilar på lager och sen få 4' per stycket låter som en bra deal för skroten...
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Stena här i byn tar ej längre bilvrak.. Tomma som hela.. Nya regler sedan något år tror jag..

Nygräddad BMWCS member
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är förjävligt att man fortfarande är tvingad att betala skrotpremie.
Jag kom inte undan med min som reg bes den 1/6-07. 1500:- åt helvete med andra ord!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Men man behöver väl inte betala skrotpremie nu heller då? Eller?

Förjävligt att få behöva betala den avgiften 1:a juni... verkligen pengar åt helvete.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
så, hur gör jag med min totalt nerplockade bil nu då?
måste jag betala för att lämna den på skroten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.