|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett problem med min ASC lampa (Gul lampa med pil som går runt ett utropstecken mitt på panelen), problemet är att den tänds efter att bilen rullat eller kommit upp i en viss hastighet när jag sedan slår ifrån tändningen så slocknar lampan tills jag kört ett lite tag igen, har en kompis som har kört en diagnos som sa att det var "Brake limit switch" jag hade nere den i helgen med det såg rätt ut 1 kontakt med 4 trådar jag gissar att det är en induktiv givare, hade även nere och kollade givarna på hjulen dom såg också bra ut 1 på vänster fram och 1 på höger bak, när jag hade bilen uppe så provade jag att snurra fram hjulet och då tändes lampan upp, kopplar jag bort givaren så tänds Airbag lampan så det är inte givaren ock inte kabeln, kunde tyvärr inte snurra bakrehjulen så snabbt som det behövdes, vad tror det kan vara för fel. //Örjan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Airbaglampan ???. Snurra framhjulen med bakhjulen stillastående misstänker jag alltid inverkar på ASC negativt med indikering. Vänster frem o högerbak är givare för slitna bromsbelägg och har inget med ASC/ABS sensorerna som sitter en på varje hjul. OCh har du enbart ASC varning utan ABS varning så är det inte fel på dessa sensorer. Nja lite för rörigt att gissa sig till vad det är för fel. Har du enbart ASC ?? inte DSC ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Bromsbelägg givarna sitter på bromsbeläggen, dessa sitter instuckna i huset på insidan läser på något i drivningen typ magnetslinga. //Örjan |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo jag vet att bromsbeläggsgivarna sitter på vänster fram o höger bak, därför är det bäst att klargöra vad du pysslat med eftersom du blandar in Airbaglampan helt plötsligt också vilket jag förmodar inte var meningen. När du enbart har ASC varning kan du glömma ABS/ASC sensorerna som läser triggpunkter på hjullagrens packboxar. Fel på en givare ger alltid både ABS/ASC/DSC varning. Har du enbart ASC och inte DSC ??? ///MVH Hasso Länk |
|
Jag är lite osäker på vad jag har det sitter en knapp DSC under fläckt panelen. //Örjan |
|
Ok Då har du DSC vilket jag misstänkte på så ny bil, då är det flera parametrar inblandade, vanligast felet när enbart DSC varning uppstår är styrvinkelgivaren till ratten som hamnat utanför limit och måste kalibreras om tyvärr enbart av BMW diagnosdator. Kan hända vid häftigare rattande vid lite mera avancerad rondellkörning tex. Ska se i schemat vad bromskontakten har för inverkan i systemet. Varje gång du startar bilen, så görs systemcheck, är det nått fel, så gör det ytterligare 2 checkar, innan det tänder fellampan och det kan ta någon eller några minuter. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack! Så du menar att jag inte behöver köra för att felet skall dyka upp. Kan jag utsluta övriga fel genom att ha bilen på tomgång för att se om det dyker upp eller inte? //Örjan |
|
Efersom du har fel på bromsljuskontakten som felkod ska du nog tex byta den. Bromsljuskontak Rimlighet/trycksensor. Antspinnregleringens styrenhet kontrollerar bromsljuskontakten via trycksensorn. felorsaker. Felinställd brosmljuskontakt Defekt trycksensor Ledningarna mellan trycksensorn och antspinnregleringens styrenhet är defekta. Felet registreras om bromsljuskontakten inte sänder någon signal när bromstrycket är högre än 15 bar. Felsökning. -Trampa långsamt ner brompedalen med motorn igång, tills bromsljuskontakten aktiveras och observera bromsförtrycket. Indikering av bromsförtryck och status för bromsljuskontakt se styrenhetsfunktioner.( har inte kollat detta än) Om bromstrycket är högre än 2 bar, måste bromsljuskontakten justeras, hjälper inte det så måste den bytas. Om bromsförtryckt är lägre än 2 Bar måste ledningrana mellan trycksensor och antispinnregleringens styrenhet kontrolleras. Om inget fel i kablaget finns så är det tyvärr BMW som gäller. Radera felminnet och utför följande procedur 3 ggr Med motorn igån, tryck långsamt ned bromspedalen precis flre det läge då bromsljuskontakten aktiveras, Håll pedalen i dett läge i 2 sekunder. Om därefter felet 69 bromsljuskontaktens rimlighet och/eller 72 trycksensor nollavikles registreras, så är det BMW igen. Vilket av desa fel som registreras beror förutom de nämnda orsakerna omständigheterna som tex hur snabbt pedalen trycks ned. Bromsljuskontakten ledning. Möjliga felorsker. Bromsljuskontakten felinställd. Ledningarn till kontakten defekta Bromsljuskontakten defekt, Om tex antispinnregleringens styrenhet fastställer att bromsljuskontakten aktiveras längre än 60 sekunder samtidigt som en inbromsning verkar ologisk, registreas detta fel. Att som tex trampa ned gaspedalsmodulen samtidigt som en inbromsning sker är motsägelsfullt. Felsökning. om felet förekommer för tillfälligt,ändras inte statusen när bromsljuskontakten påverkas. Det innebär att man kan identifiera en korrekt reperation genom att bromsljuskontakten statusen ändras igen. Ett statusförändring kan avläsas via diagnosavläsning.. Byt bromsljuskontakten och ta hjälp av din polares diagnosprogram är mitt råd. ///MVH Hasso Länk |
Säkring nr 41 bör kollas också, är matning till brosmljuskontakten ///MVH Hasso Länk |
|
Fungerar bromljuset och farthållare utan att kontakten fungerar? //Örjan |
|
Den har ju en + matning (1)samt en jord(2) och uttag 3 till DME/ABS, samt 4 till ljusmodulen för som aktiverar bromsljuset, Så den har förmodligen flera kontakter. Dessutom tyder diagnosen på att det är nått skumt med den, OM nu inte "Brake limit switch" (fanns det ingen sifferkod före texten ?? )härleder till Trycksensorn till förladdningspumpen som i sin tur vid fel då kan ge fel ov lite olika orsaker För Bromsvätska för låg Bromsljuskontakten felinställd Luft i hydralenheten och huvudbromscylinern Defekt trycksensor Förladdningspumpen fel ansluten )polvänd) Förladdningspumpen defekt. Efter varje reset av antispinnregleringens styrenhet genomförs ett förladdninspumptest. Vid detta test aktiveras förladdningspumpen för ett kort ögonblick, om följande villkor samtidigt uppfylls. Hastighet över 30 km Motorvartal över 2000rpm Motorns vridmoment över 100nm. Funkar inte detta så se möjliga felorsaker ovan. Och jag misstänker att vore det fel i systemet till hydraliken så borde det nog även varna för ABS fel. På E34 vet jag är det olika kontakter på Bromsljuskontakten, då Carsoft ibland indikerar fel, pga en kontaktkrets är inte använd, dvs tomma kontakter pga utrustningen på bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
103 Brake light switch. //Örjan |
|
Då är det väl bäst att du inhandlar en ny bromsljuskontakt och testar om det går att få bort felkoden. ///MVH Hasso Länk |
|
Köpte en ny igår men vet du hur nära bromsstaget den skall sitta? kloss eller någon millimeter ifrån? //Örjan |
|
|
0.7mm från staget. Berättar mer när jag kommer till jobbet /Pulare |
|
|
Har bytt "Brake light switch" men utan resultat. skall lämna bilen på måndag på BMW för att se om dom kommer fram till någon lösning, TACK FÖR ALL HJÄLP JAG HAR FÅTT! //Örjan |
|
|
Var inne på BMW verkstad idag och fick det fixat "Initiering Styrvinkelsensor" 620:- skönt att det inte var något annat. //Örjan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.