AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.251

Byte tempgivare automatlåda 540ia -95

SK
53
SKUNX
540iA Touring -95
Hej!

Nån som vet vart tempgivaren till automatlådan sitter?

Lådan har börjat strula och "hänger" kvar på växlarna och vägrar lägga in 5'an( går hela tiden på kallstartsläget har jag förstått)

Läste av felkoderna och den hade satt felkod på tempgivare växellåda.

Så om nån kunde förklara vart den sitter så jag kan byta den hade vart bra.

Mvh Daniel
SK
53
SKUNX
540iA Touring -95
Ingen som vet vart tempgivaren sitter??
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Tempgivaren är en termistor som sitter integrerad i lådans kabelhärva som är nr 14 på Länk Hela härvan i lådan byts.

Härvan kostar antagligen 3 siffrigt på BMW. Finns knappast på skroten men hör med KGK eller en lådrenoverare om de har någon beg över. Byt även tätning nr 15.

Termistorn ligger på stift 13 och 14 i kontakten och ska ha 1000 ohm vid 25 grader och 1289 ohm vid 60 grader. Det är inte ovanligt att termistorn lägger av eller att det är jordfel i härvan.

molle
SK
53
SKUNX
540iA Touring -95
Ok tack Molle!

Hur svår är den att byta? Räcker det att ta ner tråget och oljefgiltret kanske?

Kontakterna sitter i pluggade i styrsystemet antar jag men behöver man ta loss styrsystemet med?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ja filtret måste bort och dra ut kontakterna till 8 solenoider och 2 varvtalsgivare. Lossa kanonkontakten på lådans utsida som antingen sitter med klämma eller stor mutter beroende på årsmodell.

Titta noga hur allt sitter och sätt tillbaka den nya härvan på samma sätt. Kör på lite ATF på packningarna i kanonkontakten på lådans utsida

molle

SK
53
SKUNX
540iA Touring -95
Tackar å bockar,ska leta reda på en sån kabelhärva å byta den. Borde väl hjälpa. Känns symtomen igen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.