AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.227

Rengöra öppet luftfilter

wi
9
wizzy
316 E30
Tjena. Jag upptäckte idag att mitt öppna luftfilter var ganska smutsigt och tänkte bara höra om någon vet hur man bäst och enklast gör rent det. Ska man ha något medel eller räcker det att bara blåsa ur det med tryckluft.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Tror du kan lägga det i ett vatten bad med såpa eller dyligt, sedan skölja ur den när det badat klart. Sedan blåsa det tort och låta det ligga och torka. Sedan ska man väl "smörja" in det med någon olja.
Antar du får bättre direktiv av någon annan,, dock lite iaf.
När jag en gång i tiden hade ett sådant filter så hade jag köpt en speciell vätska som man sprayade på filtret och bara sköljde av. Sen skulle man spraya på ny filterolja (lagom mängd). Sen vart det klart, rengöringsprocessen kunde upprepas tills man fick ett okej resultat.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Bada filtret ordentligt i en hink med ljummet vatten blandat med lite diskmedel. När filtret är rent så låt det självtorka över natten, spraya därefter det torra filtret sparsamt med filterolja. För mycket filterolja dödar lmm på sikt.
wi
9
wizzy
316 E30
Okej jag ska åka och köpa filterolja imorgon och göra som ni säger. Tack så mycket för alla snabba svar.
54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Jag har tydligen ett s.k "insatsfilter" i min bil av K&N variant. Märkte idag att det var skitigt och allmänt äckligt, så jag la den i en balja med lacknafta, sen körde jag av den med högtrycken, och nu ligger det på tork. Fungerade bra tycker jag iaf.

MVH
Andreas
540 :D
Du måste olja in filtret med en speciell olja när det är rengjort.
ba
35
batigol_18
325i sedan-92
tjena. Har du fixat det ännu??. Det finns rengörningssats o köpa på typ mekonomen eller på Meca. Köpte själv ett sånt till min bil

JA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.