|
|
|
|---|---|
|
Sitter just nu på ett problem. Har precis sålt skotern och ska köpa rolig bil i sommar. Har lite svårt att bestämma mig för vilken bil jag ska köpa, funderingarna går mot en Evo 6 TME 00a eller en m3 e36 limo,coupe en 3.2:a. Som jag ser det och upplever båda bilarna så är det så här: Ägandekostnader: Evon verkar rätt så normal att försäkra, m3an vet jag är dyr. Vet att min 325a som jag hade var riktigt dyr att försäkra. I övrigt kan jag tänka att drift och underhållskostnaderna är ungefär samma för båda bilarna. Det man ska se upp med på m3an som en väldigt stor kostnad är vanos enheten, samma sak med evon fast då AYC pumpen. Sen verkar de va pålitliga och stryktåliga bilar båda 2. Prestanda/Körupplevelse: Skulle påsta att bmw:n är bättre på allt förutom raktframprestanda och givetvis på snöföre och jag har tänkt använda bilen året om om man nu skulle använda bilen den årstiden. Evo blir ju rätt trevlig med ett chip och avgassytem. Men går riktigt bra orginal,0-100 på under 5 sekunder. Sen konstant fyrhjulsdrift- Vinner man något på att mappa en m3? Har läst lite om Flåklypas m3 3.2L med chipp som hänger av en orginal evo 9a Dock så känns nog en 96-98as m3a betydligt lyxigare invändigt då evon är en renrakad rally bil i gatstuk. Med skålade stolar och rätt bullrig säkert då man ska köra långt. Värdeminskning: Evo 6 TME bilarna verkar stå rätt still i pris kring 230-260 tusen nu och kommer kanske att behålla sitt värde iallafall inte minska så mkt under de året jag ska ha bilen. Har svårt att få grepp om m3:orna, kommer dem att sjunka mer i pris då de är tillverkade i väldigt många exemplar eller kan ett välvårdat exemplar behålla sitt värde? Finns ju så många m3or på blocket men verkar finnas så få välvårdade därute... Sen skiljer de väl ca en 100 000 mellan bilarna fast en m3 e46 istället känns inte aktuellt för inte kan man få tag i en fin m3 e46 för 250 tusen? Hjälp mig att fatta rätt beslut genom motiveringar, oseriösa inlägg undanbedes! //Niklas | |
| E36an känns något gammalt även om den ser bra ut så har bilen några år i nacken där av tror jag att du kan få mer problem med en sådan bil, Evo är alltid Evo så att säga, brutalt Rally bil med Japs kvalitet. Det är som Äpple o päron att jämföra dessa bilar, men om jag va i din sits så hade jag nog tagit Evo framför M3an. Inget ont mot E36 men den är för tjatig nu. | |
|
EVOn + Svinkul att köra Driftsäkerhet 4WD Går bra på bana - Dyr att köpa Komfort Jobbig i längden? M3an + Praktisk Billig i inköp Bra kompromiss mellan sport och komfort Mekaniken RWD Snabb på landsvägen - Dyr i försäkring Jag är övertygad om att M3an spöar en standard EVO 6a från alla farter över 50km/h men du kommer alltid att ha roligare i EVOn. Dock på bekostnad av komfort m.m. Lite svårt att jämföra bilarna pga skillnaden i inköp. Är du intresserad av M3an så kan du få köpa min om någon månad eller så. Tänkte sätta ut den på försäljning då. Skicka Powerpost eller mail isf. Jo, förresten. Du vet väl att min bil går som en M3 e46? ;-) Länk Flåklypa |
|
| flåklypa, jag måste nog komma förbi nu och visa vart skåpet ska stå innan E46 ryktet går åt skogen :)))) | |
|
hehe jo jag vet att din går som en e46 m3a...men de va pga av din andra topic jag började tvivla på evon...den då du spöar en evo 9a...ja okej den va orginal dvs ca 1 sekund segare upp till 100 än en evo 6a. Då känns de kanske inte så kul köpa en evo 6a för drygt 200 papp sen får man spö av alla m3or som kör runt i stan här....Men jag fattar inte en evo 6a ska va snabbare än en m3a...om båda är orginal. allt talar för evon, fyrhjulsdrift, turbo, och mkt lätt bil. Vad är det för utrustning på din m3a då? och varför ska du sälja din? Var det en s60r du hade före m3an? |
|
|
Dom har mindre effekt, sämre luftmotstånd och 4wd. Det är saker som talar emot EVOn så fort det börjar bli lite hastigheter, men från 0 är dom pigga. Det är ju det som är grejen, M3an är ju halva priset mot EVO6an och så mycket tycker jag inte EVOn är värd. Det säger jag inte för att jag har en M3an själv utan dom är övervärderade. Isf skulle jag hellre satsa på en Impreza STI typ 02-03, dom känns mer prisvärda. Jag byter bil ganska ofta och suget på en M3 e46 börjar infinna sig. Vill du veta info om min bil, skicka powerpost eller mail så slipper vi "förstöra" tråden och kanske få inlägg raderade pga "försäljningsnack". Flåklypa |
|
|
Dels varför jag vill ha en evo 6a är för att dom verkar rätt driftsäkra Har i stort sett inga problem förutom ayc pumpen. Sen fyrhjulsdrift dvs bra bil även på vintern. Sen finns det väldigt få evosar i staden jag bor i. M3or e36 kryllar det av, även imprezor. Vore kul ha en bil som inte alla andra har. |
|
|
4wd är grymt på vintern! Ska du köra året runt och vill ha en bil som är ovanlig så skall du definitivt satsa på EVOn även om den i mina ögon inte är särskilt prisvärd. Flåklypa |
|
|
Det hade varit roligt att ta ett race mot dig flåklypa:) Din M3 verkar gå bra!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.