|
|
|
|---|---|
|
Hej, kan någon översätta en felkod som min e39 får i carsoft 123 Map coding thermostat control electrical circuit Tack på förhand //Morgan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mig vetligen så bör det vara signalen från termostatens karakteristigivare elanslutning till DME som är för låg eller avbrott,glapp i kablaget. normalt ska spänningen vid kall motor vara 5V när sedan bilen blir varm så sjunker spänningen ned till 0.5V kan se om man kör livedata med tex carsoft. det kan bero på att det fattas vatten i termostathuset så det blir fel värde ut, eller så är anslutningen dålig, givaren dålig är min gissning ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso o tack för infon om givaren, var ute o kollade men det sitter 3 st "givare" omkring thermostathuset, du vet möjligen inte var den sitter eller hur den ser ut, har inte hunnit koppla upp mig ännu, får ta det imorgon. MVH //Morgan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det sitter direkt på termostathuset. Länk Men jag vet inte om den går att köpa löst?? isåfall man måste byta hela huset med termostat. Förhoppningsvis är det den man ser i live data, finns en termogivare till i själva motorn har jag för mig, och den andra man ser i livedatan är utgående från kylaren. och den går också från 5V kall mot 0.5 volt varm när termostaten är öppen och kylarens utgång är varm. så är det på min 540 men borde vara liknande på 528an. kall. Länk varm öppen termostat. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso för en riktigt bra info, får kolla imorgon, återkommer med info om problemmet under resans gång //Morgan |
|
|
Termostaten är elektriskt reglerbar, det sitter en liten värmepatron på 10-15W som gör att motorstyrningen kan öppna termostaten "på beställning". Det är den kontakten som sitter på själva termostathuset. Kanske denna värmeslingan är periodvis kass. Kommer inte ihåg exakt resistans men runt 10 Ohm bör det vara på denna. FP |
|
Grusse |
"Morgan1" fick du fram vad det var som orsakade felkoden på din bil? Mvh Patrik |
|
Nä, kollade med Bmw o dom sa att det var thermostaten som sagts ovan, men dom tyckte inte man behövde byta den, Den var rätt dyr o man var tvungen o köpa hela huset, enbart thermostaten gick alltså inte att köpa så jag lever med felet //Morgan |
|
|
Konstigt, fick byta den idag thermostaten trasig ingen värme i bilen kostnad 660kr mindre än 2h arbete, svårt att få av fläkten men sen gick det som smort. Verkar som själva thermostaten "känselkroppen" är elektriskt ansluten med en oringstätning som såg ut att ha läckt, då får datorn fel värde o signalerar felkod Mao har båda ovanstående talare rätt. //Morgan |
|
Grusse |
Okej, jag får ta och byta det jag också. Har du kollat om felkoden försvann efter bytet? |
|
Nä det blev lite panik, för tanten behövde bilen idag så jag har inte hunnit men kan kolla det i dagarna om du är intresserad. //Morgan |
|
| felkoden lär ligga kvar, den måste raderas för att försvinna. däremot kommer inte felet "föreligga för närvarande" :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.