|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har monterat in en ny Alpine stereo och nya högtalare. I de gamla framhögtalarna satt även en gul och en grön sladd till telefon handsfree. Stereon fungerade när jag först provade, lät bra. När jag sedan på inrådan av BRL kopplade in den gula och gröna sladden i högtalarna är stereon knäpptyst. Bara telefonenljud kommer ur högtalarna. Om jag förstår rätt så är vit/brun mute signal?? Provade att koppla den in i stereon som avbrottssignal men ingen skillnad. Inte ens när jag kopplar ur telefonen kommer ljud. Nån som vet var dessa gula och gröna sladdar tar vägen?? Hur fixar jag det här?? /Touchdown | |
|
Antingen måste du ha högtalare med dubbla talspolar(som de som satt där innan)eller så får du koppla högtalarna igenom en reläbox som skiftar imellan HF och cd på högtalarens anslutning eller så monterar du en separat HF högtalare(det enklaste) , orsaken till att det inte låter ngt nu ur stereon är att du kortslutit högtalarna då HF kablarna går i serie mellan hö och vä sida. Kopplar du således in 1st separat HF högtalare på låt säga hö hf kablarna så måste du koppla ihop vä hf kablarna för att få ngt ljud har jag för mig.Hade själv samma problem i en annan tråd , skall se om jag kan hitta den. |
|
|
Nu hittade jag: H/F är i mono, alltså går kablarna ihop vilket gör att du paralellkopplar utgångarna på steget (eller radiomodulen) på två paralellkopplade högtalare i så fall. Inget vidare snällt (skyddskretsarna lär gå in ) och trist med mono i framsystemet. Som du ser hade jag lite fel ang kopplingen men kontentan är att HU:n bryter om du kopplar som du beskrivit , prova att bara koppla in hf kablarna till vä högtalare och koppla ur+isolera hö hf kablar så kan det funka. Gäller det -06:an så kanske inget av ovanstående gäller då jag inte vet hur dom är kopplade. |
|
|
Nej, det är e36:an. Isolera=koppla ihop gul+grön??? /Touchdown |
|
|
Kom på en annan sak. Jag använder inte de gamla mellanregister högtalarna i dörrarna. Enklast bästa är kanske att använde dem till HF högtalare?? /Touchdown |
|
|
Det bör funka. Carl |
|
|
Jo, det gjorde det. Inte så högt ljud men det är väl vad telefonen mäktar prestera i uteffekt. Enda baksidan är att högtalarna verkar aktiva hela tiden och ger ifrån sig ett ljudligt pip när man slår på tändningen. Kan man komma runt det?? /Touchdown |
|
|
Isolera= göra så att kablarna inte kan komma i kontakt med ngt typ jorde eller annan kabel m,m dvs INTE koppla ihop utan tejpa ändarna var för sig på kablarna. Fungerar tele mute nu? |
|
|
Jag använde de gamla mellanregister högtalarna som HF högtalare och det fungerar OK. Tele mute fungerar som det ska, telefonen skickar en avbrottssignal till stereon som tystnar. Enda nackdelen jag kan se är att högtalarna är aktiva hela tiden men det lär nog inte gå att göra något åt utom att stänga av telefonen. Tack för råd och tips /Touchdown |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.