|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag gar i lite tankar att importera en -06a fran USA. Vad e skillnaden pa dessa bilar mot EU salda? Vet att baklucka och spoiler fram ar annorlunda pga nummerplaten och att hastighetsmataren star pa mph och kmph med sma siffror. Ar det ngt annat? skillnad pa motor kanske pga av den lagre oktanhalten i usa? Hur ar det med nybilsgarantier galler dom i sve/europa? Mvh Jojje | |
|
Är det inte manuell låda på US-versionen? Mvh Johan |
|
| nepp det är smg men det har nu kommit manuell som tillval.. en annan skillnad är att m5 us har 500hk mo t m5 ue som har 507... sen är det väl småsaker som att usa bilern måste ha reflexer i stötfångaran samt gula/oranga blinkers fram | |
| Jag hade inte gjort det. Svårare att sälja samt vet man itne helt säkert hur mjukvaran sklijer sig mellan USA / Europa. 507 och 500 hk beror på SAE och DIN mätta hk, så de ska vaa identiska. Dock har M5 i USA "charcoal filters" som inte Eurpiska bliar har som bör tas bort. | |
|
Vad e det for filter? Och varfor maste de tas bort? Mjukvaran kan man val andra pa och lagga in den europeiska pa bmw sverige? Stralkastare och baklampor kan man ju alltid byta. Aven combiinstrument. Sa det ser jag inte som ett problem. Ngn som vet hur det ar med garantier? Mvh Jojje |
|
| får man fråga vf du vill importera.?. när du bytt ut alla delar hamnar väl priserna nästa lika högt.. dessutom lär en usa-bil mli mer svårsåld | |
|
bmw_jerry: Jo for att priserna ar just lagre for en usa-import. Och nar jag val ska salja sa saljer jag billigare ocksa. Alla dessa delar ar ju inget masten att byta ut. Mvh Jojje |
|
| blir det verkligen så mkt billigare med all kostader.. jag menar tullen och frakten m.m lär ju gå på en hel del.. och visst man behövre itne byta ut alla dessa delar för det kan ju vara snyggt och coolt att ha något som ingen annan har | |
|
Frakt är 10-15tkr från en kuststad i Staterna till Göteborg, en bil med bra historik är lättare såld oavsett ursprung. Största frågan är väl snarare hur BMW ställer sägs till garantiåtaganden när/om SMGlådan rasar eller något annat dyrt fallerar, Europabilar har ju fabriksgaranti, USAbilars brukar inte gälla här så du får man förlita sig på goodwill. Stephan |
|
|
Stephan: Ar det sakert att fabriksgarantierna inte galler i europa for en Usa sald bil? Mvh Jojje |
|
|
Ungefär 37% extra i tull och moms kommer till för USA import så det är inte alltid särskilt bra affärer. Exakt uträkning finns på tullens hemsida. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jojje; Garantier från USA/Canada brukar inte gälla, men jag blir lite osäker efter ha kikat på Exclusivecarshemsida Länk Så här står det i texten för en Dodge Daytona R/T-07 "3 års nybilsgaranti / 9000 mil" dom Svenska importörerna brukar ersätta fabriksgaranti med en egen, lyssna med Exclusivecars eller någon liknande firma (fråga även vad en färdig M5 E60 från USA skulle kosta via dom) Stephan |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Fabriksgaranti på BMW gäller absolut, jag har importerat en X5 och fick nya spindelleder på fabriksgarantin till den. Däremot tror jag knappast att det lönar sig att importera en sådan från USA, pga 37 % tull och moms. Jag har kollat, och de jag har tittat på skulle kosta runt 700 lök klara i Sverige. Då finns det gott om svensksålda som är billigare. Mvh Johan |
|
Tack Johan! Det var det svaret jag sokte :) Jag ska inte importera den privat utan det ar en firma som ev kommer att ta in en at mig. Finns en som jag ev slar till pa. Vinrod -06 ca 500 svenska mil med ratt sa gott om utr. Pris 625' Dom lamnar 1 ars garanti och 6 manders forsakring pa bilen ocksa. Mvh Jojje |
|
|
Jojje; Då är det annat läge, Indianapolisrött är dessutom ovanligt i Sverige, den enda jag vet om är den som BMW GBG hade som utställningsbil förra året, så köp! Stephan |
|
|
Jag va såå nära att köpa en USA import denna vecka. Det va en 545 från 05 som importerats till Sverige via Lettland ( pga skatterna). Allt va ok tills jag gjorde en online VIN check. Visar sig då att bilen har status " Salvage water damage". Säljaren i sverige ville inte säga detta och jag vet ju inte vad som hänt, kan vara saltvatten eller vad som helst. Dock så visar det sig att tex stormen Katarina dränkte 200.000 bilar som sen fått nya liv.... Så glöm inte att ta chassinummer och gör en VIN check. |
|
| Jag importerade en GMC från Florida 2004 och tänkte jag kunde dela med mig av några av mina erfarenheter. Dels gjorde jag själva importen från en firma som hette MCQ Autos och de var seriösa tycker jag. När jag bestämt mig för bilen och betalat bad jag en kontakt mot ersättning undersöka bilen minutiöst samt därefter köra den till närmsta hamn i Ft Lauderdale och skickade den med ro-ro fartyg med företaget American Freight Line. Frakten kostade ca 8500 och det tog ca 18 dagar för bilen att komma till Göteborg. Sedan får man betala lossningskostnader & speditionsarvode i Göteborg för ca 2500:- samt tull & moms. Momsen betalar du på vad du betalat för bilen dvs vad som står på ditt kvitto. Jag behöll min GMC i ett år och njöt av den sedan sålde jag den för 40000kr mer än jag gav :) | |
|
Jojje 81: Denna såg jag på blocket: Länk Har rullat här i stan(luleå) tidigare (ägaren har bytt den mot en 997 turbo) bara ett tips, det verkar ju bli billigare än att hämta en. ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
|
Jag köpte en Ford Mustang från USA Här är vad det blev för mig - Priset för bilen - ca 8000 i frakt till gbg - Tull: 10% på ovanstående kostnader - Moms: 25% på alla ovanstående kostnader inkl tullavgiften - Lossning och transport från Gbg till Sthlm ca 4000 kr - ombyggnad av bakljus, sidoblinkers, parkeringsljus, chassinummerinstämpling i kaross, bullerintyg, regbesiktning, etc ca 10000 kr Att km/h står som lilla siffran innanför mph är helt ok för besiktning. Snarare en kosmetisk sak för föraren Vet inte om dom BMW som säljs i USA har olika ljus än dom europeiska men har dom samma slipper man bygga om ljusen. Att glasen är stämplade DOT istället för EU är ok om man registrerar den för eget bruk bara. Sidoblinkers är ett mindre problem om det saknas. |
|
|
benke: det är nog den snålaste utrustade M5 jag sett annonserad men det är ju möjligt att det finns mer utrustning som han inte nämner. Färgen är ju i alla fall läcker... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.