AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.201

Rimligt pris på ärlig 740 E38?

Hej!

Jag vet att frågan är väldigt allmän och oprecis men på ett ungefär vad bör man betala för en ärlig (om det finns sådana kvar?) E38 740 årsmodell 97-99? Med rimligt miltal 25-30 tusen kanske?

På blocket och powerbörsen ligger väl dessa ungefär runt 70-80 tusen i utgångspris. I vilket prisintervall bör de ligga "prutat och klart"? 40-50?

/Samuel
Några exempel kanske...

Länk
Länk
Länk
En 97a kan du nog få riktigt fin och ärlig för runt 70. 40-50 för en ärlig 97a lär du nog få svårt att hitta om det inte ska va massa småfel med på köpet. Men är ditt ända krav att bilen ska vara ärlig? Hur den ser ut spelar ingen roll eller? Och vad exakt menar du med ärlig?

Mvh
Det är svårt att ge en generell prisbild på en bil. Man får helt enkelt kolla runt på olika annonser, både privat och bilhandlare, så får man själv bilda sig en uppfattning om prisläget. Många begär för mycket och blir således inte av med sina bilar. "Fyndpriser" döljer ofta fel och brister som blir dyra att reparera. Skick och körsträcka är ju avgörande för om det är värt priset. Utrustning är ju upp till var och en hur mycket man vill betala för det. En del av de exemplen du hade på länkarna hade t.ex. dragkrok och motorvärmare. Det är inte så vanligt på en E38:a. Är praktiskt att ha och kostar massor att eftermontera. Kan vara värt att betala lite extra för.

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Nja med ärlig menar jag att miltalet ska stämma och att bilen inte ska vara kraftigt smälld. Det optiska skicket är inte speciellt viktigt sålänge mekaniken fungerar, iofs hör ju dessa egenskaper nästan alltid ihop.

Anledningen till att jag vill ha en -97 och framåt är att automaten inte har de beryktade plastkulorna men det kanske är lugnt att köpa en ex. en -94? Vad tror ni är pålitligheten och kvalitén bättre på de senare årsmodellerna?
Min 740 E38 94 hade den adaptiva lådan, så jag tror inte du behöver vara lika orolig som dom tidigare e32orna med 5hp30 eller vad den heter. För det är väl den adaptiva lådan som man inte har problem med kulorna?
Citerat från begagnatguiden "Plastkuleproblemet är ett tyvärr kostsamt problem som drabbar ZF5HP30 (Automatlådan som sitter i 740iA(L) 1994 - 1997 samt 750iA(L) 1994 2002)."
Ok då måste jag be om ursäkt. Jag måste ha blandat ihop det med min 530 som hade 5hp18 låda och dom ska tydligen vara besparade på plastkule problem :) Du kan ju alltid köpa en tidig 730, för de måste ju i alla fall vara samma låda som i 530! Dom kanske dock är lite svårare att hitta. Alternativet är ju en tidig e38 med renoverad växellåda, det ju inte så mycket att oroa sig över tror jag iaf. Men man vill ju att det mesta ska stämma, så det kanske blir svårt ändå :/

Mvh
Har kollat runt rätt mycket på powerbörsen, blocket och bytbil men det verkar bara finnas importerade lik till salu för tillfället, oavsett prisklass! Någon som kan länka till något fint objekt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.