AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
742

tankar efter byte från 15" till 18" hjul

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
äntligen har jag införskaffat mig 18" fälgar 235x40 18 med tornado däck.?. model m5 e 60 men fälgarna är snygga som synden till o me frugan gick i gång på dom.. komfort mässigt ingen större skillnad mot 225x60 15" goddis f1 or .men bilen är inte lika rapp i axet längre..tycker dom tung drivna. har 2,5 kg luft i dom.borde jag ha mer.?. kan det ha att göra med fälg storleken eller fabrikatet på däck eller är det så oavset fabrikat . sedan verkar det som om det går betydligt mycket mer bensin.blir nog svårt att snitta under 1 liter pr mil nu.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Vad jag vet bör du minst ha 3 kg i dom, både för bränsleförbrukningen och däckens skull. Att du inte upplever någon större skillnad i komfort ser jag som ett tecken på att det är alldeles för lite luft i däcken :)
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Hmmm....att komforten inte skulle vara sämre har jag svårt att tro. Har själv haft flera omgångar med 17" och 18" falgar och däck och de har undantagslöst varit sämre komfortmässigt och slitagemässigt än 15" och 16". Däremot är ju skillnaden på utseende enormt. Men är det värt det?? Personligen behåller jag mina 16" denna gång och prioriterar bort utseendet och de högre driftskostnaderna.

När det gäller soppaförbrukningen/accet är det förmodligen så att dessa däck rullar tyngre än dina 15" vilket givetvis gör att din mackföreståndare jublar ;) Förmodligen ganska generellt för lågprofildäck. När det gäller lufttrycket så har jag alltid kört med ca: 3 - 3,2 kg fram och ca: 3,5 bak i 18" däck. Lågprofil funkar ju lite tvärtemot de gamla reglerna när det gäller slitage p.g.a. för högt lufttryck, vilket gör att de slits tvärtom.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Dina nya 18" hjul är tyngre och har dessutom vikten längre ut från hjulets mittpunkt. Varje hjul ska accelereras precis som motorns svänghjul.
Tyngre hjul -långsammare acc. Enkel fysik.
Din bil går nu trögare att accelerera och trögare att bromsa in.

Mvh Anton

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ja då vet man lite mer ... jag ska nog lassa in ett par hekto luft till så jag hamnar på 3.1-3,2 kg.det lär nog ta bort endel av komforten skulle jag tro..sedan får man nog köra lite mer ekonomiskt/lugnare.

tack för all information samt tippsen ..
mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tyngre fälgar, mer rullmotstånd, mer luftmotstånd = sämre acceleration och högre soppaförbrukning. Är det värt det? Javisst, bilen blir ju så mycket snyggare! ;)

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med att det är värt det...Har aldrig kört E39 med mindre än 17" men även mellan 17" och 18" märks skillnad på komfort och bränsleförbrukning så jag kan gissa att skillnaden mellan 15" och 18" bör vara klart mycket mer märkbar. 17" tycker jag funkar optimalt på E39, komfortabelt, bra grepp och snyggt men 18" är ju ännu snyggare så det var bara att offra lite av komforten. Och trots allt så går E39 komfortablare på 18" än vad min V70 gick på 17"...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.