AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.496

Då var bilen hämtad från rekond =(

Sida 1 av 2
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Med minst sagt dåligt resultat hämtade jag min bil från rekond i fredags och ju mer jag tänker på det ju sämre humör blir jag på.....

Klipper in en text som jag skrev på ett annat forum , kolla in på länken också för att se lite bilder på eländet!

"Var och visade upp bilen för ca en månad sen och bokade en tid.
Vi pratade lite om vad det var att göra och jag visade chefen vad som fanns på bilen och menade att jag tänkt lämna in bilen till en lackerare för att få det åtgärdat, men då sa han att det var så att han kunde fixa det -inga problem sa han!
-Jag håller på med ett sånt jobb nu och vi gick och kollade på det och det såg bra ut!
Hade en liten blema på bakskärmen och sen var det lite på trösklen som var motkört mot en snövall i vintras, med lite rost som följd.

Trodde ju att han kunde fixa till detta och vi kom överens om pris.

Nu visade det sig att bakskärmen var upplagad sen tidigare och att det satt spackel där, han slipar lite och sedan grundar han för att till sist lägga ett lager med lack.
Nu är det en grop där och skärmkanten följer inte bilens linjer längre.
Ca 15 cm bakom det på själva skärmen finns det idag en buckla som ser ut att vara gord med en gängstav och det är en rinning på bakspoilern.

Trösklen ser inte heller bra ut, där har han inte maskerat och bara blåst på med färg så att domkraftsfästena och listen som sitter i underkant på trösklen är vit och det är aven färg på "stänkskyddet".

Det är inte polerat i överkant på bagageluckan och heller inte på den biten som sitter under rutan när den är öppen på bagageluckan.

Stenskott har han penslat i med vad som liknar vara tippex, ser rentutsagt förjävligt ut!

Detta ätr sökert inte allt som man kan anmärka på men jag har heller inte super synat bilen, bara gått över den!

Nu jobbade inte chefen när jag kom och hämtade bilen i morse och jag har varit iväg och jobbat under dagen och inte kunnat visa han vad jag är missnöjd med.

Men nu till själva frågan.
Vad kan jag kräva han på?
Jag vill att han ska betala vad det kommer kosta hos en lackerare att fixa det som han tabbat sig med, vill ju helst inte att han gör om jobbet då han inte verkar vara kapabel till att fixa sådant.
Är det ett orimligt krav?

Kan ju nämna att det är en av de kändare ställerna i stan som "fixat" bilen, vill dock inte hänga ut någon innan jag fått svar på vad som kommer att hända. "

Länk
Do
96
DonCorleon1
Edit.
Bilderna ligger rätt så långt ner på sidan....
Jo
10
Jonkster
Z3 Coupé 2,8 -99
Smart att lägga bilderna där man måste registrera sig för att titta.
Bläddrar raskt vidare tillintressantare trådar.....
Do
96
DonCorleon1
Ahh dumt av mig att inte tänka på detta!
Ska försöka fixa till det så ja kan lägga upp på annat ställe!

Do
96
DonCorleon1
Då ska vi se om det inte blir bättre!

Här kommer iaf bilder och jag hoppas att det funkar!

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Jo
10
Jonkster
Z3 Coupé 2,8 -99
Reklamera jobet. Han har penslat med en vit färg dom hade liggandes och inte orginalkulören. Be om pengarna tillbaka och lämna bilen till en duktig lackerare.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
sorgligt att folk tror att de kan få betalt för sådana jobb, hade vi bott nära varandra så hade jag som amatör hjälpt dig till ett betydligt finare resultat till ingen kostnad alls och du kunde lärt dig hur man själv kan fixa så lätta skador till ett proffsutförande med enkla medel i synnerhet då färgen är vit men det hjälper inte dig just nu reklamera jobbet eller pengarna tillbaks, jag vet ju inte hur det är bland yrkesmännen idag då jag alltid fixat mina lackskador själv jag förstår det är guld värt då man ser dagens resultat
mvh Uffe/bildock
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det låter i mina öron som bilen behöver en riktig omlackering för att du skall bli nöjd. Jag känner igen en pedant när jag ser en.

Vad kostade allting?

Mvh
Asken

A true man tries to listen twice as much as he speaks.
Do
96
DonCorleon1
ASKEN:
Pedant, ja det kan jag väl hålla med om men en omlackering tror jag ju är att ta i lite grann.
Klart att man vill att det ska bli bättre när man lämnar det till en yrkesman som jag dessutom sagt till attt jag funderade på att lämna in det till en riktig lackerare, deffinitivt inte sämre än innan!
Sen att han har förstört bakskärmen med en buckla och "repor" samt färgrinning på spoilern tyder ju på att det är en klåpare man har med att göra!
Verkar ju inte som att han hört talas om maskering!!

BIKDOCK:
Det var vänligt, saken är ju den att jag brukar alltid polera mina bilar själv, men nu har jag bytt jobb och blivit pappa så jag har inte tid för sådana nöjen längre tyvärr!
Lackjobb har jag ju iof ingen erfarenhet av men jag är ju säker på att jag fått till det bättre än som det ser ut nu!

Nu är ju inte bilden på själva skärmkanten så bra det hände något när jag la upp den men där ser det ju helt sjukt ut!

Mvh Don
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
DonCorleon1: Jag förstår att du är upprörd.

Det du skriver är en parkeringsskada som börjat rosta lite samt andra skador som du inte hunnit med själv.

Som pappa kan man stressa ihjäl sig lätt det vet jag då jag möter många. Respekt åt alla fäder som tar hand om sina barn väl.

Det viktigaste är DU, bilen kostar flis att få fin det är det jag kan läsa här.

MVh
Asken

A true man tries to listen twice as much as he speaks.
Hade kanske godtagit det om det varit ett barn jag lämnat det till...
Att skicka en bil på omlack är sällan en bra idé om man inte är beredd att betala mkt eller inte är speciellt kräsen.
Man brukar säga att en "seriös" lack kostar från 50k och uppåt, men i mina ögon blir aldrig en omlack som orginal inte om den så kostar 100k kan en människa göra ett lika "Jämnt" arbete som en robot.

Men detta tycker jag inte du ska betala en spänn för och lämna till bågon annan då en som lämnar ifrån sig dylika jobb inte är seriös på en fläck.

MVH/
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
som en del inlägg här anger så är inte en hellack den enda lösningen det kan bli problem med det också det skrivs mycket om att lacka om och i tro om att alla problem blir lösta det beror så oerhört vilken yrkesstolthet som finns bakom jobbet och idag verkar det visst bli sämre och sämre av den sorten och det gäller visst alla hantverk oavsett bransch det är bara pengar det gäller att skyffla in men jag är av den åsikten att kan man ha originalllacken kvar så länge som möjligt så är det, det bästa, jag har arbetat som lackare i min ungdom men slutade sedan men det jag fick lära mig då det är dessa kunskaper jag stödjer mina uttalanden om, om du kan och vill betala så gör nog en lackerare ett bättre jobb även om du inte gör en hellack
mvh Uffe/bildock
Do
96
DonCorleon1
NiklasO:
Omlackering har det iofs inte vart tal om, bara att en lackerare skulle fix det som var lite skavt och rostigt.
Jag hoppas jag att han kommer att lämna tillbaka mina slantar även om jag inte tror det.
Men jag vill iaf att han ska stå för de skadorna som han åstakommit(stava)!

Imorgon så vet vi mer!!

Tack för inläggen!
Do
96
DonCorleon1
Idag var jag på firma och fick tillbaka lite pengar iaf(rekonden fick jag betala)!
Han tyckte att efter som att han nu varit bussig och lämna tillbaka lite pengar till mig så skulle jag inte prata om vart det var jag haft bilen inlämnad!
Det tänker jag inte göra heller men vi sa inget om att skriva på öppet forum :lol: .

Nä men allvarligt så gör han säkert bra jobb i vanliga fall och jag hade otur att det var en praktikant eller en som var bakis som fick jobbet på min bil!

Summan blev iaf:
1500 kr
1 tillknycklad skärm
2 lackerade domkraftsfästen
1 nerstänkt stänkskärm och list
1 erfarenhet rikare!

Skäms V***by B**klåp
Dåligt utav företaget tycker faktiskt jag!
Ska du dra det vidare?
Do
96
DonCorleon1
Nej det tror jag inte men jag vet ju att jag eller mina vänner aldrik kommer att lämna sina bilar där igen!
Pallar inte att hålla på occh krabba med sånt då jag inte har tid med det och det gäller inte så mkt pengar men jävligt retfullt är det ju....sk kollavad det kan kosta att lackera bakskärmen.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
DonCorleon1: Mycket tråkigt och riktigt dåligt utfört arbete. Fick lite stenskott igenlagda på min 540 när jag lämnade in den på en rekondbehandling med lackförsegling. Tyvärr så "kladdades" det bara i färg utan tanke på att faktiskt göra rent innan varpå de små stenskotten ett år senare har växt sig till en en kronas storlek med bubblor samt rost. Satt i 5 timmar och polerade med ett verktyg alá dremel tills det var plåtrent samt la sedan i zink. Ska snart lackera det och polera det.

Precis som med dig så var det "inga problem, det kommer bli perfekt" men tyvärr var så icke fallet. Inte roligt när man totalt betalade över 6000 sek. Vad fick du betala?

Även om du inte anger vilken firma det är så kan du väl skriva vilket rekond bolag det är tex. mr Cap, Ditec etc.

Bra att veta för ngn annan som funderar på rekond.

Personligen hade jag krävt vart enda öre tillbaka. Att säga "det var en praktikant" är en mycket dålig ursäkt:(

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
pe
204
petrob
320i -18
DonCorleon1: Håller fullständigt med dig. Lämnade in bakluckan på min T5R för omlackering då den var lite dålig. Det tog 6 MÅNADER så hade det kommit tillbaka, rosten. Åker till lackfirman o påpekar detta o man får som svar. " men detta kommer ju från under nummerplåten." Vad i glödheta hvte tänker man då. Här har man lämnat in en baklucka för omlackning o de tar inte ens bort nummerskylten, de hade ej heller tagit bort nummerskyltbelysningen. vad är det med lackfirmor o dessa "proffs"????
de kunde fixa till detta för en mindre summa sa de.

Det slutade med att jag tog min bil o åkte därifrån vansinnig. Har de inget hum om hur en människa fungerar på en del firmor. denna firma kommer för alltid få ett solklart NEJ från kompisar som frågar. det blir bara BADWILL.

Inte riktigt samma case, Men hur får bilfirmor av alla de sorter bete sig igentligen??

Petrob
------
M3 Cab
Do
96
DonCorleon1
Kermit:
Firman är fristående och jobbar med sonax produkter om jag inte minns fel, den heter Vedeby bilvård och är en stor aktör i vår stad!
Jag fick efter mycket om och men betala 1500:- för rekonden som egentligen inte heller blev så bra och jag har åverkan på min bil för ett par tusen att fixa!

Petrob:
Mycket tråkigt att höra men som du säger så har vissa ingen skam i kroppen!

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Asken,

Jag blir rasande över din inställning! Jag har sett dina kommentarer tidigare också till folk som varit rädda om sina bilar. Varför kan du inte acceptera att det finns pedanter?! Stäng igen munnen istället för att kläcka ur dig sånt dravvel! Sånt hör inte hemma här på forumet! En ggn till och jag mailar admin som får se över dina inlägg.

I detta fall har killen fått en bedrövlig lackering!!! Oavsett om man är pedant eller inte!! Det är ett skämt hur han fått bilen lackad!!! Jag är händig och har ett hököga för finnish och kavlitet, men även en blind skulle se det katastrofala jobbet.

Lämnar man bilen till en yrkesman så skall det bli tipptopp! Går jag till tandläkaren så förväntar jag mig att han/hon borrar i rätt tand. Viss gör alla misstag men att borra i tänder med en handborr från träslöjden är inte okej.

Asken,
jag såg också ett inlägg tidigare av dig idag om en kille som köpt en bil till sin mamma och han nämnde om cd-spelaren i bilen som enligt säljaren skulle klara av att spela mp3, men det gjorde den inte. Det ända du kunde säga till honom var om hur hans mamma tyckte om det hela.
...om du inte kan kontrekt hjälpa honom så ställ inte sånna frågor. Jag fattar att du vill få folk att inte bry sig så mycket om sina bilar som de gör, men vissa gör de och acceptera detta.

DonCorleon1,
vore jag dig skulle jag blir jätteledsen! Jag skulle bli så upprörd att jag inte skulle kunda sova på flera veckor. Kontakta konsumentverket och här dig för. Jag läste inte hela din story så jag vet inte om det gjordes svart osv. Men lycka till!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Såhär är den uppfattning jag har fått av att studera möten mellan människor i många år. Dagens ytliga samhälle polerar hellre billigast bort skiten på ytan och duttar lite i småhålen och räknar sparade kronor och tid hellre än att ta del för del, lackera om, renovera dom till nyskick och sen montera tillbaka med kärlek och miljöaspekten i fokus. Askens nya regelbok lyder. Importera bilen själv med grundlig bakgrundskoll per skriftligt från en auktoriserad handlare. Importhandlare såsom man läser om på forumet för det mesta ser bara lågmilkåta svenskar med bra kreditmöjlighet utan erfarenhet av granskning med lupp. Jag vet vad det kostar att hålla en bil i nyskick om någon. Det är inte relevant vad min bakgrund är. Det som är viktigt är att berätta vilket slöseri det är att hela tiden köpa nytt efter 2 år när man kan sköta om det i 7 år och ha sparat 3ggr pengarna i uteblivet värdetapp. Mvh asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.