|
|
|
|---|---|
|
Igår kväll skulle jag sticka iväg från en korsning då det bara small till nån stans i drivlinan och bilen slutade att driva på någon som hellst växel, varken fram eller bak och texten "trans program" kom upp i displayen, aha tänkte jag, nu har antingen växellådan tokrasat eller så har diffen gett upp. Ringer en kompis som får bogsera bilen till jobbet och hjälpa mej upp med bilen på lyften för att konstatera vad som har hänt. Detta händer: Det står trans program i displayen när jag startar och stänger av (indikerar den bara så när det är växellådsproblem eller även när lådan tappar "kontakten" med diffen genom ett ras på tex krondrevet eller pinjongen? När jag lägger i backväxeln så snurrar kardanen, men slutväxeln driver inte drivaxlarna, dvs inget händer (kan ju bara betyda att den rasat)? När jag lägger i driven, eller övriga 3 framåtväxlar, så snurrar inte kardanen (har detta med att göra att när lådan ger ett felmeddelande (trans program) så driver den endast på backen som en säkerhetsgrej eftersom den tappat kontakten med slutväxeln, eller är det så att både slutväxel och låda rasat precis samtidigt?? Bör tilläggas att lådan har växlat fint men ett glapp har känts när man släppt av gasen (slutväxeln)? Har noterat lite rassel från diffen, men tänkte att det var normalt slitage som hördes... Oljan och filtret i växellådan har bytts ett par gånger sen jag lyfte i motorn i bilen efter renoveringen... MVH Robban B | |
|
Paap: Du borde veta lite om ämnet:) MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
Robban! Om du lägger i N ... kan du då rotera kardanen: a) med handbromsen åtdragen b) med "fria" bakhjul? MVH /// Paap R |
|
Ja det kan jag, både med handbromsen idragen och utan. Kan snurra bakhjulen då kardanen är låst i läge P.... MVH Robban B |
|
|
Finns det nåt sätt att kolla om lådan är ok eller om den åxå rasat? För vi måste väl i alla fall vara ganska överens om att diffen har lagt ner!? Tycker att den kanske borde driva kardanen när den hänger på lyften och man har någon framåtväxel i men det kanske den inte gör om den har gått i något felläge då den tappat kontakten med slutväxeln, för att den driver runt kardanen (men inte hjulen) på backen har väl att göra med att den är mekanisk och inte kan styras med något slags nödprogram eller vad man ska kalla det!? MVH Robban B |
|
|
Robban: Transprog påverkas inte av "kontakten" med slutväxeln eller bakhjulen på den lådan. Snurrar kardanen om man väljer M läge eller vinterläge och sedan startar på 3an eller 2an? Eller är det alltid "transprog" direkt efter start så att man inte kan välja körprogram (växelindikatordisplayen på kombin är släckt) molle |
|
|
Den driver inte runt kardanen i något annat läge än med backväxeln i så jag antar att lådan är rökt, om nu inte transprogrammet spökar till det på något sätt...!? Nu när jag startade bilen nu så varnade den inte för trans prog för än när jag varvade upp lite i läge SD... Kan det vara så sjukt att lådan och diffen rasade under samma sekund? Tycker det verkar märkligt om lådan ska rasa så fruktansvärt att den inte driver det minsta på någon växel (förutom backen) utan att ge ifrån sej något som hellst oljud när man varvar bilen på lyften, och med tanke på att lamellerna såg nästintill nya ut när jag kolla igenom lådan innan jag sl'ngde i den efter motorrenoveringen... Vad innebär "trans program"? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
Robban! ... hemska tanke men kan det vara så att just i ögonblicket när slutväxeln lade av så var det så att först lämnade ngt diffdrev in så slutvxln "låste sig" s a s sedan snurrade den några varv för att åter låsa sig och sedan snurra fritt. Verkan på lådan skulle då kanske kunna bli av sorten ... fullgas sedan lägga i D. Bara en teori. En annan teori kan vara ett det blir ju en riktig hästspark på drivlinan i o m detta slutvxlhaveri ... varför kanske ngt ... typ kontakt utanför eller i lådan släppt på ngt sätt. Lider med dig. Tragiskt kan man säga. MVH /// Paap R |
|
Hej! Lite sorgligt att den inte fungerar. Bogserade du bilen med kardanen bortmonterad? Mvh Asken |
|
|
Hej hopp, nu har jag tjackat en M5 3,91 diff och en låda som snurrat 15000 mil som ska i på onsdag! Ska bli väldigt intressant att plocka isär grejerna och inspektera vad som hänt! Paaps teori känns nog väldigt nära sanningen om varför lådan lämnat in! Har inte ens skruvat ner tråget på lådan men OM det skulle finnas spån i oljan, hur går man lättast till väga för att skölja ur kylslinga osv!? MVH Robban B |
|
|
Asken: Full av ilska så missade jag naturligtvis helt totalt bort att montera bort kardan innan jag bogserade bilen... Med saken i tanken att den inte drev på varken backen eller framen så tänkte jag nog att det inte skulle vara några problem, sträckan vi bogserade den var under 1 km... MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
Robban! Detta märke i lamelldiffhuset Länk fick jag efter att ha slirat till litet på en markering på övergångsställe. Ena hjulet på torr asfaslt och det andra på den "vita gummibeläggningen". Fick ta isär och fila upp spåret för den inre tryckskålen. MVH /// Paap R |
|
Hmm så det är med andra ord ganska klena grejer som sitter orginal alltså... Vll minnas att även min förra 750 började säga upp sej i diffen.. MVH Robban B |
|
|
Var får man tag i ett par oljerör med nipplar (dem som går in i lådan, ett på sidan och ett under) tills onsdag, alltså fooort!!?? Måste ha i lådan i bilen då, kom just i håg att dem som sitter där nu är kassa! MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
Är nog bara original som gäller ... om det inte finns i malmö hins det nog inte. Skroten som du köpte lådan på? Kollade att det inte är samma grejor på E28 och E32 ... MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.