AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
591

Problem vid start halvvarm

ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Som rubriken säger så har jag ett lite jobbigt problem med min 525i -92.

När motorn har varit helt varmkörd och sedan stått avstängd i mer än ca 30 minuter, men mindre än ca 1-2 timmar så startar den inte på första försöket. Det som händer är att startmotorn går som vanligt men motorn ger inte ens en antydan till att tända.

Så jag stänger av tändningen helt i 5-10 sekunder och provar igen och då startar den som vanligt. Ibland däremot på andra försöket så startar den och går på kanske 200 rpm i 1 sekund för att sedan dö. Men i de fallen så startar den alltid som den ska på tredje försöket.

Jag har sökt och hittat en massa trådar om liknande problem och då har det lösningen varit kamaxelgivare eller vevaxelgivare. Men jag har bytt båda utan nån förbättring. Jag har även satt i nytt batteri, bytt bränslefilter och tändstift.

Bilen ger heller inte någon felkod.

Så mina funderingar ligger på att det kan bero på nån givare eller nått relä.
Vilka givare eller relän kan ge såna här problem? Tempgivare och bränslepumpsrelä kanske?
Tacksam för tips eller nån kanske haft samma problem och löst det?
Jag är medveten om att jag uppar en gammal tråd men det är ungefär samma symtom jag upplever på min bil av samma årsmodell. Dock har jag inte felsökt lika väl som dig men tidsrymden stämmer inte riktigt heller.
Min har vägrat starta två gånger och en gång var motorn helt kall, den andra helt varmkörd. Det luktar lite soppa när man har kört startmotorn så jag utgår ifrån att den får det. Det som verkar återstå är då tändsystemet.
Är jag på rätt väg och är det någon som har någon ide?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.