AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.571

Bakre krängningshämmare E38

mape
Hej,

Har ett knackande missljud från bakvagnen som uppstår när man kör över små ojämnheter. Hade det varit från framvagnen hade jag direkt gissat på de så kallade knackstagen. Eftersom det på RealOem.com även visar en krängningshämmare bak med stabilisatorstag så inhandlades sådana. Länk förvåning uppstod när jag upptäckte att jag inte har någon krängningshämmare bak på min bil!?!?. Är det någon som vet om det finns olika utföranden? Min bil är utrustad med EDC dämpare, om det kan ha med saken att göra?.

///M agnus
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det är sannolikt kulleden, nr 2, Länk som är sliten. "Förbrukningsartikel" på E38.

Min saknar också bakre krängningshämmare men har inte EDC.

Mvh Björn
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Min 750 har kränghämmare bak, men den är så löjligt klen att man kan gissa dess uppgift sannolikt bara är att påverka reglerventilen för nivåregleringen.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Jag har precis bytt kullederna som balmgren beskriver, men jag hade inget knackande i min, den drog åt höger när man lassade på. Dina kanske är helt slut?
Byte av stab.-stag fram o kullederna bak (extra förstärkta, inte original)gjorde stor skillnad och ett byte kan varmt rekommenderas.

/S
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
bmw750ia, var fick du tag i och vem har tillverkat de förstärkta kullederna du bytt till?

Mvh Björn
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Oj!
Jag vet inte riktigt, men jag anlitade närmsta Mekonomen-verkstad (som köpt upp den enda GDS-hallen här i närheten).
De använder sig väl annars mest av Mekonomen-prylar, så förmodligen kommer de därigenom.
De sade själva att de var bättre än original, eftersom de var förstärkta med nån nylonring inuti gummit.
Bra blev det i alla fall, och håller det lite längre så kan man ju vara glad för det.

/S
mape
Hej,

Tack för alla svar!

Kullederna fick jag bytta hos BMW för bara några hundra mil sedan. Det knackande ljudet har ökat succesivt under en tid. Jag har nu beställt fjäderbenslagringarna bak och hoppas att det kan vara det som är problemet. (Börjar med de billigaste delarna och hoppas på att man har tur för en gångs skull).

///M agnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.