AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.245

Silentblockbyte går inte som planlagt...e34

Transocean
Pinnen/bulten som går igenom bussningen sitter som berget. Jag har slått den hundratals gånger utan att nånting händer. Så tog jag fram domkraften och tänkte tvinga upp bulten men hela bilen lyfts upp vilket betyder att jag knappast kommer att få loss den då den tåler bilens vikt utan att lossna. Rostlösare hjälper inte...
GÅR DET ATT BYTA BUSSNINGEN UTAN ATT TA BORT PINNEN? Jag har börjat att förstöra den gamla bussningen, har borrat men det går inte så bra, tände eld på den så nu har halva bussningen omvandlats till kletig svart massa men fast sitter den fortfarande.

Vågar jag helt enkelt att bränna bort hela bussningen utan att förstöra bakvagnsbryggan? Att såga är ju hur besvärligt som helst, inte underlättar det att bilen står på pallbockar så att man knapp kommer under bilen...

Juha
rsarits
Bulten skall sitta kvar!!
Den är svetsad i chassit.
Gi
17
Giertz
BMW 535i -97
BMW 320i Touring -96
Hej ska du byta bakvagnsbussningarna?

Om du ska göra det så är INTE bulten svetsad i chassit. Du ska lyfta på baksätet så att du kan slå upp bulten underifrån MEN slå EJ på bulten direkt utan sätt på mutter ett par gänger och slå på den.
Detta jobb är inte lätt att göra själv om du inte har en hydraldomkraft med lite special saker. Dett går att göra själv men det krävs en massa jobb och svett. Det kostar inte så mycket på en verkstad som vet vad dom gör.

Gi
17
Giertz
BMW 535i -97
BMW 320i Touring -96
Hej igen det gäller väl din BMW 530 -93??

Transocean
Känns som om den vore svetsad ja. Men ser man på denna mektips Länk så kan den inte vara det då dom plockar bort bulten. Men hur som helst...Vilket hästjobb detta blir!

Juha
Gi
17
Giertz
BMW 535i -97
BMW 320i Touring -96
ja jag har bytat sådana bussningar många gånger så jag vet vad jag skriver om. Jag jobbar på en firma som är specialicerade på BMW. Vi brukar att använda en stor slägga att slå upp bulten med. Men du måste ha muttern på skruvad så du inte tar isönder gängerna.

Transocean
Hej Giertz! Jo jag har demonterat sittdynan och bälteslåset och ser bulten från kupen så att säga men den ger sig inte. Har muttern på tillsammans med en hylsa och har som sagt hamrat loss på den utan resultat och försökt trycka ut den med domkraft men nej.

Men bytet går väl att genomföra även om bulten sitter kvar? vad tror du om "eldningsmetoden"?

Juha
Gi
17
Giertz
BMW 535i -97
BMW 320i Touring -96
Allt går ju men det är ju hur mycket jobb man vill lägga ner. Du kan ju elda upp den men det kommer ju att rycka som f-n. När du ska ha i den nya så måste du få hålet rent så du inte har några rester kvar från den gammla och smörj in den nya med siliconfett så går det lättare att få i den.

Transocean
Då var den genomgående bulten ur vägen och halva bussningen har eldats upp.Dock sitter aluminiumsstommen på plats och nu behöver jag pausa och ta en kall en...Den j..la bussningen vill inte ens fatta eld trots tändvätska utan slocknar efter ett par minuters sparsam låga, snarare är det underredsmassan som vill börja brinna. Men jag är fast besluten att innan solen går ner så är bussningsjäveln borta. Blir ett h.....e att rensa hålet efteråt men vad gör man inte för att spara en slant...

Juha
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Själv värmde jag ganska bra så att bussningen tog eld för att få materialet att expandera för att lättare kunna få ut metallringen. Använde en draghammare och de funkade fint efter lite våld. Om du bara pallat upp bilen på marken kan detta bli svårt, jag stod på en bilbrygga. Rengör ordentligt innan du pressar i de nya bussningarna och smörja med lite olja. Jag använde en domkraft för att pressa i dem men bilens tyngd räckte inte så jag spände fast bilen i bryggan med spännband så fick den stå en stund tills bussningen glidit på plats. ;)

Ett jävla jobb om man inte har rätt verktyg. Jag kommer aldrig göra om det själv ;)
ts
107
tsotred
540iA-96
Då jag böt mina bussningar så knackade jag först bort bulten, sedan så knackade jag en mejsel mellan cylindern och bussningen från olika håll och fick så småningom bort den.
För att få dit de nya så tillverkade jag ett enkelt verktyg av en kraftig gängad stång som jag satte genom hålet där bulten satt tidigare.
Sedan satte jag en stålplatta - ungefär lika stor som bussningens diameter och mutter under den förstås. Sedan drog jag in bussningen från insidan av bilen.
Det gick inte sådär väldigt lätt, men de kom på plats till slut.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
1500 kr monterat o klart inkl material kostar det bytet på Autoclinique i Tyresö = ej lönt att göra själv!

Mvh Danne
Za
20
Zark
BMW 525i - 1993
Hmmm.......verkar vara ett jädra jobb att byta dem!
Jag som nyss köpte nya bussningar för att testa och byta dem själv.
Antar att det blir till att skaffa en gängtap, gänga bussningen, skruva fast en mutter och försöka slå ut den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.