|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är i valet och kvalet att montera en M-sportratt (kmpl. med airbag) ”modell E46 06/2000”, på en äldre E46 (-99). Ratten passar ju och kontaktstyckena passar(multiratt), men kommer airbagen att fungera. Den gamla är en enstegs airbag, den nya en tvåstegs. - Vilket steg kommer att bränna av vid en eventuell krock ? - Finns risk för att den löser ut utan en krock ? - Påverkas airbag-lampan av bytet ? Jag hittar inget direkt svar på frågorna i detta eminenta forum. Någon som vet vad som gäller ? Tacksam för svar. TF | |
|
Jag har gjort detta på min. Airbag lampan påverkas inte av bytet. Många som gjort detta på E46fanatics.com airbaggen skall fungera. mvh |
|
| Vart kan man få tag på en sån härlig ratt? vill med ha en på min e46. | |
| Jag köpte min här på powerbörsen. kontakta jori trevlig och seriös snube Länk | |
| Någon expert på området som kan intyga att airbagen kommer funka normalt när man gör ett sånt byte? man vill ju inte krossa skallen på den nya ratten om olyckan är framme :P | |
|
Jag har letat runt på olika BMW sajter men finner inga entydiga svar. Det fungerar säkert att montera dit ratten, allt passar, splines, kontaktstycken etc. Även airbaglampan förblir släckt. Men fungerar airbagen ? Ingen har naturligtvis provat. Den nyare airbagen har två steg (4 kablar till kontaktstycket) den äldre har ett steg (2 kablar till kontaktstycket). BMW Sverige säger: 1. Vi garanterar inte att det fungerar, vägrar att göra montaget. 2. Jag har bett dom undersöka om det går att uppdatera övriga komponenter i systemet (SRS modul, sensorer, omprogrammering etc.) för att få det att fungera, och vad det skulle kosta (förmodligen svindyrt). Jag inväntar svar. TF. |
|
| Okej, vore super bra om du kan skriva när du har fått svar från bmw. | |
|
Nu orkar jag inte tjata på BMW längre. Dom är inte intresserade att fördjupa sig i ärendet. Det är tydligen för svårt/jobbigt/ointressant att ta reda på om en konvertering är möjlig och vilka delar som behövs. Svaret från BMW blir alltså: DET FUNKAR INTE OM DU VILL VARA SÄKER PÅ ATT AIRBAGEN FUNGERAR. Jag har lagt ner ärendet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.