|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska till å köpa en x5 begagnad men har lite bekymmer när jag tycker den verkar gått lite långt ca:15000 mil. Ska ge er lite mer info om bilen å sen vill jag jättegärna ha ärliga svar. X5 4,6 si -03 1 ägare,automat metallic,xenonljus,komfortpaketet,advantagepaketet,eclusivepaket,m-sportpaket,klimatanl.,automat,lättmetallfälgar,navigation,tv,telefonmmPRIS:299000:- Undrar oxå vad exclusivepaketet är för nåt. Tacksam för svar Mvh TJEJEN | |
|
Jag vet inget om prissättningen, men för en välskött bil spelar inte 15000 mil någon större roll. Slitdelar måste efterhand bytas, men det gäller ju alla bilar. Naturligtvis ska priset stå i relation till milen. Jag köper normalt hellre en nyare bil med många mil, än motsatsen. Mvh Mikael |
|
|
Hej! Miltalet är inte det stora bekymret utan hur väl bilen är underhållen och vad som eventuellt kan vara för fel som är de dolda kostnaderna. Jag kikade lite kort på nätet och antar att det är den Svarta på autopartner. Exclusivepaket fanns inte vid den tiden på den biltypen på fordon sålda i Sverige så det är felskrivet av säljaren. Det förekom utomlands samt senare. Den är provkörd för ett par år sedan i detta reportaget Länk Jag kikade lite kort på bilderna och det ser godkända ut. Några tipspunkter utifrån min vy om jag vore spekulant på den. Däcken är stora och breda, kostar 3000-4000kr per styck nya. Mät med en enkrona runtomkring på de 4 fälgarna. stick ned enkronan i däckmönstret. använd fingret och läs av ungefärligt antal millimeter kvar. Ett nytt däck håller ca 8 millimeter spårdjup som jämförelse. Notera ev kantskador på fälgar. Dragkroken som sitter på skall gå att montera av och inte sällan rostar den fast på bilar som inte är väl underhållna. Däcken är stora och breda, kostar 3000-4000kr per styck nya. Mät med en enkrona runtomkring på de 4 fälgarna. stick ned enkronan i däckmönstret. använd fingret och läs av ungefärligt antal millimeter kvar. Ett nytt däck håller ca 8 millimeter spårdjup som jämförelse. Fjädrar, stötdämpare och bussningar slits på en sådan stor och tung bil. Kostar cirka 10.000 kronor fram och 18.000 kronor bak att byta komplett. Front samt runt hjulhus brukar stenskotten samla sig och blästra lacken. Inredning och liknande noterar jag bara att förarstolens skinnklädsel är något medfaren. Detta går att justera eller laga genom att byta sidovalk på stolen. Mekaniskt är det en väl beprövad motor och runt de miltalen är ett olje+filterbyte i automatlådan att rekommendera. Speciellt om föregående ägare dragit mycket tungt med den. Vindrutan brukar med milen bli sliten. Ett rutbyte är en bra förhandlingssak. Var noga med att få en klimatkomfortruta monterad isåfall. Vinterhjul, finns det till? Ett par bra kostar minst 10.000 kronor begagnade annars och uppåt 30.000 kronor nya. 18" är minsta storleken till 4.6iS Servicehistorik i form av kopior på servicefakturor är mycket bra information att tillgå och är enkelt att ta fram genom stämplarna i boken. Rent mekaniskt är det en väl beprövad motor och runt de miltalen är ett olje+filterbyte i automatlådan att rekommendera. Speciellt om föregående ägare dragit mycket tungt med den. Räkna på en bensinförbrukning på i snitt 16-17 liter/ 100km. Ett bra underlag jag använt mig av vid bilspekulation och prisdiskussioner är att kosta på ett test inklusive en offert på en extern verkstad. Erik på Hackefors Bil har hjälpt mig fler än en gång på ett föredömligt sätt dessutom. Slutfattat, härlig bil men ack så dyr i drift och skatt:) Lycka till! Asken A true man tries to listen twice as much as he speaks. |
|
|
Här kommer mitt ärliga svar. Jag skulle absolut inte lägga 300.000 surt förvärvade slantar på en begagnad stadsjeep som rullat 15.000mil. Vill du absolut ha en IS så är du förmodligen beredd att betala dyrt i inköpspris och driftkostnader, men välj då ett exemplar som har gått mindre 5-7000mil. IS har potential att bli något av en entusiast/samlar bil men då är det viktigare med mil och skick om den ska vara intressant. Ska du köpa billigare och bruksköra välj hellre än 4,4 eller en sexa under locket. Förmodligen lättare att sälja till rätt pris när den tiden kommer... Som vindarna blåser just nu så verkar det inte bli lättare/billigare att åka jeep i framtiden heller vilket självklart kommer att påverka efterfrågan och hur mycket som blir kvar av dom 299.000 kronorna efter en avyttring. Hade jag personligen haft 299 lakan i näven till en bil så hade jag valt en fin lätt beggad lågmilad E90 istället. :) /L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.