AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
689

Byte bakaxel för lägre utväxling?

manneman
För några år sedan ägde jag en 320i som jag rasade bakaxeln på och hade även en 318iK ståendes som motorn skurit i. Jag bytade bakaxeln på 320n till 318 bakaxel vilket var lite pyssel och tog en del tid men egentligen ganska enkelt.

Följden blev ju självklart att ettans växel varvade ut direkt men på övriga växlar fick jag ett grymt stick i och med den lägre utväxlingen. Rekommenderas!

Vad jag nu undrar är att jag sett någon som satt en M5 bakaxel på 750i, funkar det och eftersom M5 bakaxel kan vara något svår att få tag på finns det då någon alternativ bakaxel som pllar 450-500 hästar?

I grund och botten är jag ju ute efter den lägre utväxlingen eftersom jag knappast kör 250+ till vardags...

Och jo det är B12an som skall ha den lägre utväxlingen men det kan väl kvitta för det är väl samma bakaxel som 750i eller...

BMW ALPINA B12 5,0
Paap Reeder
En M70 går till fartsdpärren med 3,17 som är originalutv.
Den går till varvstoppet med 3,91 och är även då uppe i 250.

Således ... bara att smacka dit en M5/E34 slutväxel. Passar bolt on. Tar du en från en 850 måste drivflänsarna bytas eller så måste du få med bultarna från 850 ty den har 1 mm gängstigning men de flesta M5 ... och 750:ian original har 1,5 i stigning.

Att skifta drivflänsarna är dock gjort i en grisblink.

Har inte B12:an 3,91?

MVH /// Paap R
manneman
Ingen aning vad han har original... någon som vet? Och vad har M5an?

BMW ALPINA B12 5,0 Länk
Paap Reeder
m5 -> 3,91.

Det är bara att hissa upp bakvagnet och räkna varven på pinjongen så får du utv.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.