|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått tag på en billig 316 och tänkte sätta in den rutan i min 320. Är det svårt? Nåt specielt jag ska tänka på? sen funderar jag också på om man kan montera elhissarna från sedanmodellen (fyradörras) till min 2- dörrars utan elhissar Tack i förväg | |
|
Rutan är lätt att byta, drag ur klämlisten på utsidan och tryck ut rutan försiktigt. Lägg rutan i listen, dra ett snöre i diket runt listen, lägg ändarna lite omlott, och dom ska hänga ut neråt/innåt, lägg på rutan på bilen, dra i snör ändarna så kryper listen runt kanten på karossen, jobba systematiskt, och slå med handflatan på rutan försiktigt vart efter du dar i snöret. Köp ett vertyg som finns på Biltema för att dra i klämlisten. Hissarna vet jag inte. |
|
| Tack för hjälpen låter skitbra :) Men vad e de för verktyg? | |
| Tyvärr är d nog inte så lätt som d låter...ja kommer iaf lämna in bilen när ja ska ha i rutan igen...1 ruta o en list har gått sönder när ja försökte. | |
|
Nja, nu har ju jag satt i/tagit ut 100 tals rutor, men jag har aldrig haft sönder nån som varit hel från början. Bilar som har klämlist, som E30 har (ej M3) är enklast, det jobbigaste är att få i klämlisten. MEN, det krävs en viss känsla för att lyckas. Verktyget på Biltema heter 19-825 |
|
| Har hjälp av en kille som jobbat på klarglas en sommar så vi kan nog klara det. Men om man e försiktig går den väll inte sönder den är ju rätt tjock eller? | |
|
<använder ni verktyg till killisten så spreja såpvatten i hela spåret innan listen dras i, det underlättar. Ta det lugnt för det är ultralätt att slinta med stora lackmärken som följd. Lägg listen runt den nya rutan och peta dit snöret runt om ,du skall ha ändarna på snöret i ovankant på rutan,snörändarna skall överlappa varandra med ca 1 dm, låt sen din polare slå med handflatan vartefter där du drar snöret . Ta en bit i taget och låt rutan sjunka på plats med dessa lätta slag. Du skall alternera mellan båda snörändarna. Du kan även dra i killisten utan verktyg, det tar längre tid men skulle absolut rekomenderas om man ej gjort detta förr, då det som sagt är lätt att slinta. Lycka till! Hur var det här då. |
|
|
Edit: är glasmästare Hur var det här då. |
|
|
Verktyget på biltema är utgått sen förra året,fanns några kvar i hyllan i haninge,det var några månader sen iofrs. Mvh/Micke |
|
| Jag får tacka för all hjälp jag fått. | |
| Hehe jag petade in klämlisten med en liten platt skruvmejsel, tog lite tid men det fungerade, hade inga andra verktyg till hands. Var inga större problem. Tror alla bör klara av att byta vindruta på en E30 faktiskt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.