AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
948

Ska tändspolens spänning variera?

Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Som rubriken lyder: Är det någon som vet om spänningen från tändspolen ska variera något eller ska den vara konstant hela tiden? Har mätt och upptäckt att spänningen dippar till ca 400 v under bråkdelen av en sekund. Om det inte ska vara så här, vilken är då den troliga felorsaken? Laddningsrelä? Vevaxelgivare? Styrbox? (Har alltså provat olilka tändspolar och samma fenomen återkommer.)

//Fredrik
Gi
17
Giertz
BMW 535i -97
BMW 320i Touring -96
Vad har du för fel på din bil??

Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Det inte helt ovanliga felet småryckighet. Uppträder vid belastning vid rätt så låga varv (1500-2000) och då motorn är varm. Vid mätning av tändspolens spänning visade det sig att den inte låg konstant strax över 10 000 volt, utan gjorde dippar ned till 400 volt. Fick av verkstaden höra att det här kunde vara felet och provade med en annan spole. Felet fanns fortfarande kvar och därför är jag nyfiken på att veta om det verkligen ska vara så här eller om det kan vara något annat fel på primärsidan.

//Fredrik
Gi
17
Giertz
BMW 535i -97
BMW 320i Touring -96
Gäller detta din BMW 518?
För dom har en tendens till att vagga sig fram om du förstår vad jag menar. Typ att den gasar lite och sen släpper och gasar igen. Detta beror på att det är lambdasonden som reglerar blandningen. Så är det på alla 518 tyvärr.

Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Japp, det är 518 det gäller, men det är inte detta "inbyggda" problem att bilen "vaggar" fram som det gäller. Här är det fråga om en annan småryckighet som uppträder vid acceleration där det kan vara fråga om blandningen, men vilket jag snarare tror, har med tändningen att göra.

//Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.