AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.762

E30 vs.E36 i fråga om turbobygge. För- och nackdelar.

Går i busbilbyggartankar och behöver lite input från er med erfarenhet.

Tanken är att bygga en rolig bil för gata för inte alltför stora pengar (<70-80.000kr inkl. bil). Väghållning som matchar prestanda så gott det går. Motorn i projektet är tänkt att vara en överladdad m20/m50b25 som förhopppningsvis kommer ge runt 350-400hk. Har tänkt att ha två motorer, en orginal att sätta i till besiktningen.

Grejen är att jag är osäker på vilken typ av bil som är den enklaste, mest praktiska och minst oekonomiska att utgå ifrån av e30 eller e36 och då vilken modell av dessa. Med det menar jag vilken bil som behöver minst modifieringar för att vara hyfsat driftsäker vid ett sånt effektuttag.

T.ex. är en e36 328 smartare att utgå ifrån än en e36 325? Sitter ju t.ex. rätt v-låda i den men finns det fler fördelar (typ grövre/tåligare delar i övriga drivlinan som man åker på att byta annars). Men det finns ju förmodligen nackdelar oxo??

Eller ska man gå på en e30 enbart för att det blir ett bättre vikt/effektförhållande?

Kom med egna tankar och reflektioner! Vill veta för- och nackdelar.
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
328an har alu-block som är värdelöst vid turbokonvertering. Kanske grejjar 350hk en kortare period.

Nu kan jag inte så mycket om M20in. Så jag skriver om E36/M50.
Men har snart byggt klart min M50B25 turbomaskin. M50in är ganska "lätt" att skrämma upp till 400-450hk med turbo.

Först och främst behöver du kompsänka den. Det finns många sätt att göra det på. Jag valde PPF's MLS 3,5mm topplockspackning i stål. Med den får man ca 8.6:1 i komp, vilket är ganska bra för turbo.

Du kan också svarva kolvarna. Men jag vet inte hur mycket man ska svarva och kolvarna blir givetvis svagare av detta.

Eller så kan du köra med M50 Vanoskolvar i en ICKE vanos-motor, och får på det sättet lägre komp, då kolvbulten sitter i olika höjd mellan vanos/icke vanos motorerna.

Eller helt enkelt köpa smidda kolvar, vilket är dyrt som fan men hållbart.

Växellådan i E36 325 verkar ge upp vid 400hk ungefär. En ZF är en liten kostnad i sammanhanget, ca 3-4000kr.

Sen lär du behöva en lamelldiff, M3 eller 325. Ca 3-4k om du hittar en.

Gula koni fungerar alldeles ypperligt på e36. Gärna ihop med tex H&R fjädrar. Ca 6-8k

Bromsar får man labba lite med. Antingen bygger man hybrid med tex 7-serie ok och skivor, eller köper ett färdigt kitt, som jag gjort.

Jag hoppas kunna plocka ut 400-500hk i min, med relativ driftsäkerhet.

Hoppas jag hjälpte lite.
Mvh
Peter

___
Jag trivs bäst på sladd.
Här kommer lite fler noob frågor om e30..

Har bestämt mig för att utgå ifrån en e30 med en m50b25 till mitt kommande turboprojekt. Har några funderingar till er med erfarenhet av e30, spelar det någon roll vilken av modellerna av e30 jag utgår ifrån, för- och nackdelar.. typ kvittar det om jag köper en 320 eller en 325 eller vad är smartast? med eller utan kat.? årsmod? har dålig koll men vill ogärna uptäcka efter hand att jag istället borde ha utgått ifrån en annan modell..

Orginalmotorn + v-låda tänker jag som sagt lyfta ur och ersätta med en m50b25 och en zf m3 låda mm..
Re
72
Rerre Jr
bmw e30 320ik -88
Det är andra kolvar i katt motorerna , nog bäst och köpa en 325 från början dom har ju skivor bak också
Fler bud om vad som kan vara bra att ta hänsyn till?

Alltså, vilket är det lämpligaste e30 (med m50 motor) objektet att utgå ifrån vid turbolekbilsbygge med hänsyn till... allt.. :)

Re
72
Rerre Jr
bmw e30 320ik -88
Eller 318is
en 323:a från 83 -86 har även skivor bak. dom e väldigt billiga samt att dom saknar katt som ska dit vid varje besiktning.

min hemsida Länk
bm
32
bmw.nisse
325iT-89 turbo
joo...
men m20 låter ju 7 gånger ballare jag håller på o bygger en m20b25 motor
O-ringat block svarvade kolvar
svetsade vattenkanaler i toppen Z045 kam från ppf.
788cc spridare ett gammalt prospark (tänning o sprut)
hemsnidat grenrör lastbilsturbo o intercooler
extern wg som jag dragit ut igenom skärmen
kina dump tryckrör i 3" stålrör GIK slangar
respons och dylikt småskit...
jag kan garantera att den kommer låta skitfränt och gå ännu fränare!
dessutom är de billigt om man nöjer sig med en 500 eller 400 någorlunda driftsäkra...
det finns ingen trimmad motor som är lika driftsäker som orginal det är alltid lite skruvande oavsett vilken motor man väljer.
men jag tycker att m20 är mer lättskruvad och låter ballare än m50 (alla 24v:are)
Fråga inför m50b25 (till ovanstående lekbygge) motorköp, vanos eller inte vanos? motivera gärna!
Ha
214
Hael
M50 E30 TIC
M5 E34 3,6L
320 E30 TIC snik
satsa på e30 325 direkt.. kraftigare låda kardan bakaxel o drivaxlar.
krägningshämmare bak. mm

beemwee
Kommer köra med en e36 m3/328 låda samt kardan.. Bakaxel o drivaxlar vet jag inte hur jag ska göra med ännu.
Ha
214
Hael
M50 E30 TIC
M5 E34 3,6L
320 E30 TIC snik
köp e30 med lamelldiff så håller det för 500hk med en annan koppling ....e36 håller osso fiint men det finns en bult som inte vill hänga med vid aggressiv körning ..det kanske nån annan vill berätta om .

har aldrig haft e36

beemwee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.