AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.457

Parkering på huvudled/landväg.

Marcuss
Ska köra upp om några veckor...

På en vanlig väg får man ju stanna & parkera så länge inget märke säger annat(vilket det ofta gör) men på huvudled/landväg. Hur är det då? Får man stanna och/eller parkera? Isåfall ska man ha på någon speciell belysning om det är mörkt, parkeringsljuset?
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Frågat din körlärare? Eller kollat i teoriboken?
Marcuss
Bra idé =)

nej, men i teoriboken så har jag för mig att det är lite luddigt plus att jag inte har ngn bok, lånade boken från skolan och nu är kursen slut och teoriprovet klarat. jag SKA fråga körläraren men kanske inte på helgen? plus att han är ensam som körlärare så man ringer mest när han är ute och kör. jag ska fråga han nästa vecka när jag träffar honom.

tänkte att man kunde få ett snabbt svar här för alla ni borde ju veta det om ni har körkort....(?)
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
På landsväg som inte är huvudled gäller att du inte får parkera *på* vägen, antingen parkerar du på vägrenen eller så hittar du en parkeringsficka eller något annat ställe i anslutning till vägen. På huvudled får du inte parkera alls. Om du däremot bara stannar till, dvs inte parkerar rekommenderas, enligt 'Du & Jag i Trafiken' från 2000 (tur man har en sån liggande va?), att du helst hittar en parkeringsficka men det är inget tvång. Det går alltså att stanna på vägrenen eller vägen men det frånrådes starkt.
Marcuss
Tack så mycket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.