AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.283

320i 2 liter (150hk) versus 2.2 liter (170hk)

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag måste ha en touring. Jag vill inte ge så mycket så jag har fastnat för 320i -00 med den mindre motorn. Det skiljer MYCKET i pris jämfört med -01:orna. Toppeffekten är en sak, men jag antar att även vridet skiljer mycket mellan 2.0 och 2.2. Någon som vet? Övriga åskter om 2.0?

Finns det några andra större skillnader mellan -00 och -01 E46 320 Touring? Hur är det jämfört med senare modeller?

Jag kör 325 E36 idag och naturligtvis känns tvålitaren ganska seg. Man är ju lite sugen på en 330 men då räcker inte pengarna till en välskött E36 M3 med SMG som andra bil... =)
Ni
9
Niklas 37
BMW 325i E90 - 08
Skillnaden har debatterats åtskilliga gånger på forumet. Många verkar tycka att skillnaden är mycket stor. Själv har jag en 320 med den mindre motorn. Efter tre år är jag fortfarande mycket nöjd och tycker bilen känns pigg och är rolig att köra så länge man inte har för många medpassagerare. Jag har provat 320n med den större motorn, och visst känns det att det är fler hästar, men inte en chans så stor skillnad modellguidens accelerationstider säger. /Niklas
Om du ändå kommer ha en e36 M3 att sukta efter när du kör bruksbilen skulle jag slå ett slag för en 318i, från -02 och framåt (facelift) med 143 hk. Ljudet från sexan saknas men den känns inte speciellt trött. På alla ekonomiska punkter som försäkring, service etc. vinner den mot en sexcylindrig dito.

Mvh,
/Wille
Jag hade en 320 från 04 170hk och kan säga att jag var jätte nöjd med bilen.När det gäller modellguidens accelerationstider så tror jag att dem stämmer men det är apsolut inte det viktigaste i ditt fal.Köpp den du tycker är mest prisvärd men jag tror att det går lättare att sälja en 2,2l 320 sen i framtiden.
Tycker också du ka satsa på en 318 jag har en 04 och är helnöjd går billigt och är billig att äga.Tycker den är riktigt pigg också för sina 143hk.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hade gärna haft en 318 istället, det är dock fler än jag som har den åsikten varvid dessa ligger högre i pris än en "gammal" 320 från -02. Det handlar om åtskilliga 10 kkr i skillnad till den faceliftade 318 med 143 hk.

Tack för era åsikter!
Ja
2
Janne_a
530e M-sport xDrive -22
Har en 320 Touring från 2000 dvs lilla sexan. Super nöjd med bilen även om den känns lite slö jämfört med mina tidigare bilar :)

Ska ta bilen på en längre tur så fort semestern börjar, då kan jag återkomma med fler synpunkter och åsikter. Fast då har du väl antagligen köpt dig en bild redan...

//j.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.