AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.598

Buller - BMW 1-serie jämfört med Audi A3?

Sida 1 av 2
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Någon som har siffror på skillnad i buller invändigt? Jämförelsen gäller alltså 1-serie mot Audi A3.
Har dessvärre inga siffror, men min personliga åsikt är att kupén i a3:an var betydligt tystare... Hade tidigare en a3:a - 04, varefter jag skaffade en 116 - blev väldigt besviken då bmw:n kändes plastig och billig invändigt - men smaken är som baken, vissa gillar skrammel mer än andra... =) Oj vad jag kommer få skit för det här...

Jämförde A3 2.0T och 120d.
Valde 120d utan tvekan, A3n är rymligare men 120d vinner enligt pga den låga förbrukningen, designen, sportigheten och M-kampanjen.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej! Följande siffror kommer från automotorsport.

Buller i kupen:
100 km/h: Audi a3 tdi 65 db. Bmw 120d 64 db. Volvo c30 d5 65 db.

130 km/h Audi- 70 db. Bmw- 68 db. Volvo- 69 db.

Det bästa är att provköra o höra själv. vissa ljud som örat uppfattar som störande registreras inte alltid av en decibelmätare.
More, håller med dig helt o. hållet. Jag skulle då aldrig införskaffa en bil med enbart bullernivån i åtanke - bmw:n är jäkligt mkt vassare och snyggare i mitt tycke... En 120 d vore inte helt fel, funderar på att införskaffa en sådan - är dock lite orolig för om jag ska tycka att den är slö... 130:n ligger alldeles fär högt i pris för mig - tänker aldrig belåna en bil!

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack för svar. Jag har idag en A3-diesel (med 170-hästarsmotorn) och funderar på att byta. Audin har mycket hög detaljfinisch och bra prestanda, men den förmedlar lite körglädje och styrningen är död. Tidigare har jag kört en 116 och blev positivt överraskad av körkänslan, men motorn var alldeles för slö. Med den nya motorn i 120d så blir det match igen, klart värt att kika på. Dessutom har BMW ett bra erbjudande där M-paketet ingår och då blir bilen faktiskt riktigt snygg. Märkligt eftersom jag avskydde den i början - designen växer verkligen över tiden. Den där Bangle kanske inte var så tokig i alla fall!

Jag passar även på att fråga om ni kanske kan svara på ett par detaljer: Är det någon "hörbar" skillnad på Hi-Fi Professional och Hi-Fi? För att få "Professional" måste jag även välja ett av navigationspaketen, men frågan är om det är värt pengarna totalt sett? Eller skall man istället satsa på en eftermonterad navi som man kan flytta mellan bilarna - förutsatt att ljudet är tillräckligt i det "mindre" Hi-Fi-paketet?

Har gjort några provkonfigurationer som varierar mellan 350- och 410-tusen. Men nästa steg blir en provkörning senast till helgen. Vi får väl se hur det går.

Förresten, i vilken AMS hittade du db-uppgifterna?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
More: Hur mycket rabatt från listpriset fick du på BMW? Och hur gjorde du med vinterhjul och motorvärmare, fick du något bra pris där?
facelift versionen har mycket bättre kvalitet och känsla i inrwdningen än prefacelift bilarna.. en 3-dörrars är ju bara för läcker även utan m-paket :D
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Db uppgifterna kommer ifrån ams nr 2 2007.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tackar, jag har redan läst testet men missade denna uppgift. För den intresserade så finns testen på följande länk:

Länk

Helt otroligt att Volvon får 88% och BMW:n får 74% - i design!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Mixtus, vad menar du med otroligt att C30 fick 88% i design?
Du kan väl inte på allvar mena att 1-serien skall ha ett högre designbetyg?

1-serien har säkert många kvaliteter men design tillhör inte en av dessa.
1-serien tillsammans med senaste sjuserien (innan facelift) måste vara ett resultat efter en fruktansvärd fyllefest på designavdelningen.
Formen på dessa vagnar måste ha skissats fram under en enda lång baksmälla! ;)

Visst, design är upp till betraktarens öga men i detta fall har det väl ändå spårat ur fullständigt!?

/L
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Precis, du bekräftar bara det som är min poäng, nämligen att designbetyget är ett exempel på när testarnas betygsättning har spårat ur fullständigt. Som sagt, du ger själv ett tydligt exempel på det. Design skall inte vara med i betygsättningstabellen.

Puttra vidare du i rökångorna från din 318 anno 1984 så super jag vidare i med designavdelningen. Vi har rätt så kul skall du veta - säg till när du vill hänga med ;-)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
More: Bara så att jag hänger med i svängarna:

120d (5-dörrars) har ett kampanjpris på 269.400 och då ingår:
- Advantagepaketet
- M-Sportpaketet
- Multifunktionsratt
- Dryckeshållare
- ISOFIX
- Regnsensor
- Klimatautomatik
- Farthållare

Så förstår jag det av BMW:s hemsida, eller är det fel?

Menar du att du fick 22% på alla övriga tillbehör, eller?
Ja la till en massa och efter det så delade jag total summan med det jag fick betala.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Mixtus ,tyvärr kan jag ej för tillfället puttra eller rättare sagt knacka vidare med min 318 då kamremmen (oväntat) sa upp sig i veckan.

Sup vidare du med Bangle, så skall jag ta en gravöl här i min ensamhet
och sörja min M40:s bortgång. ;)

/L
Jag har haft en A3 sportback 2.0tfsiQ i mindre än ett år.
Den bilen väcker lika mycket känslor som en djupfryst torsk, en otrolig besvikelse.
Motorn är trevlig men chassit, styrningen samt effektförlusten i högre farter drar ner betyget rejält.
Den bilen byttes sedemera mot en A4 1.8T (B7) som jag fortfarande är mycket nöjd med.
När jag sedan provkörde en faceliftad 130iM för en dryg månad sedan kändes det som att jag hade hittat rätt igen. Jämförelsen mot en A3 3.2 är ett skämt, VW R32 är ett mycket trevligare alternativ i såfall.
1-serien känns spännande i sin formgivning medan A3'an ser ut som en Audi gör. Inredningen är milt sagt tråkig. Dörrarna på min A3'a knirrade, knäppte och gnekade. Mycket möjligt att A3an är tystare än 1-serien tiden mellan dessa missljud?

Mvh,
/Wille
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
WilleW: Lustigt att vi har samma erfarenhet av A3. Bilen är mycket bra hopskruvad, i vart fall mitt exemplar. Men fy för den lede vad tråkig den är. Förmedlar ingenting. Djupfryst torsk ... ja, en riktigt bra beskrivning faktiskt!
More; för att räkna rätt på rabatten ska du dela vad du fick betala genom den totala summan.

Ex: Om man får betala 300000 på ett listris på 400000. 300000/400000=0,75 vilket blir 25% rabatt och det stämmer ju.

Räknar man 400000/300000 får man 33,3%

M v h
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
För att spinna vidare på samma tema så har jag nu fått en offert. Den utrustning jag vill ha har ett listpris på ca. 377-tusen. Rabatterna uppgår till drygt 48-tusen vilket ger ett netto på ungefär 329-tusen.

Om vi bryter ner det i detaljer så går M-paketet på 33900, advantage 9100, klimatautomatik 5300 vilket ger ett netto på ... drygt 48-tusen. Jag fick alltså inte en spänn mer i rabatt än de erbjudanden som framgår på hemsidan. Visst är erbjudandena i grunden bra, men lite mer än ett netto på 13% borde de kunna göra. Utgår vi istället från More:s rabatt på 22% så borde jag ha fått 294-tusen som pris!
Fast More har troligen inte fått 22% om han räknat på fel sätt utan något lägre. Fast helt klart har han fått bra rabatt.

M v h
Ja, det blev lite skillnad det. Fast som sagt är rabatten bra ändå. Själv fick jag 15,5% när jag räknar på samma sätt.

M v h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.