|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Finns nog för många lik på marknaden, därav ointresset om du inte har inte e34 som tar "klivet upp" ur likens avdelning... Är så nöjd med min att jag kommer behålla den länge än (troligen flera år). Svårt att släppa en e34:a tycker jag själv, modellen är ju så härlig! Lite direktörskänsla att köra en. Men det är nog bara riktiga entusiaster som uppskattar värdet. |
|
|
För mig ser jag det som en "mycket bil för pengarna" men nån direktörskänlsa får jag nog inte hade jag varigt direktör så hade jag åkt 7 serien =) Jag kommer nog inte sälja den jag tillhör dom som kör "hellre mangla än sälja" Blir nog ett år sedan pressen nästa. Sätter jag ut den så är det bara tomtar som ringer ändå. |
|
Conan999 |
Ju fler skrothögar på marknaden desto finare blir min....... Conan999 |
|
Ta vilken "lyxbil" som helst och låt den byta ägare 10 gånger på 3 år så skall du se att den snart inte är värd namnet. Bmw är inget undantag. Det är en högpresterande bil med bra köregenskaper som folk inte köper för att "söndagsköra". Sen glömmer många att sådana bilar kostar mer att underhålla än en Polo. Underhållet glöms bort eller servas med skitgrejor made in Biltema e.t.c Lägg till bilens ålder och det stora antalet importerade bilar och du har nio gånger av tio ett vrak. Visst kan man få mer betalt för en fin och Svensksåld E34 men det lika stora beståndet med importerade E39 vrak gör att en E34 inte kan bli hur dyr som helst. En 95:a är en mycket bra bil men kostar nästan lika mycket som en E39 oavsett motor... Om valet stod mellan en fin E34 och en E39 i oklart skick så är ialla fall mitt val enkelt. Om du istället väljer en 520 så ökar dina chanser rejält för att hitta din drömkärra. Tänk på att skicket och vem som äger bilen är viktigare än miltalet. 40.000 för en fin Svensksåld E34 med historik och få ägare är inte fel. 5.000kr för en rostig,importerad och garanterat mätarskruvad bil är inte fel det iheller om den är bes.......utbudet är gigantiskt. |
|
|
Ja, lättsålt verkar den inte vara, nu är priset på polarens 525 -89 18000 mil sänkt till 14.900 och det är en fin bil.... Länk |
|
| Den är säkert fin, men den är en 89:a.... det är väl inte så konstigt att den hamnat på femton tusen? Låter fortfarande lite i överkant tycker jag ärligt talat... | |
|
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en E34 525 runt 93-95 men det finns tre riktigt stora anledningar till varför jag låter bli: De är tokdyra att försäkra! Att ge 15.000kr om året i försäkring (25 år Sthlm) för en bil som kanske kostar 30.000 - 40.000 känns inte så lockande Jag vågar heller inte ha den halvförsäkrad eftersom det stjäls och förstörs så mycket för BMW ägare De flesta exemplar är skabbiga! De är rostiga, bleka i lacken, buckliga, tickande kamaxlar osv, osv. Även dyra exemplar är inte så fina som ägarna verkar tro. Det är synd för det är en trevlig bil. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
40'000:- för en fin svensksåld o.s.v. är inte fel. Om man inte får den fina bilen stulen!! (Kanske för att den var så fin!) Då jämför bolaget med kanske inte 5'000:- kronors bilarna, men med bilar som gått mellan 5-10000 mil längre och vill inte betala vad bilen var värd!! Och efter biltjuvens och bildelplockarens framfart ser bilen inte så kul ut längre! Bittert mvh/Gunnar |
|
|
Har bara min trafikförsäkrad, men så bor jag i en "liten" stad också. Ang "direktörskänsla" så menade jag precis vad jag skrev. Som direktör hade jag kanske köpt en 7-serie också, men det var inte det menade. Känslan är inte samma sak som faktum... Den som tror att en 5-serie är billig att äga tror fel, men den som har råd att sköta den och hittar ett bra ex har mycket njutning. Marknadsvärdet behöver inte vara högt för det. Jag kommer ganska klart gå back på ägandet, men det är inte för att gå vinst som jag köpte e34:a, det är känslan som betyder något. Vad det betyder för andra gör mig inget. Därav marknadsvärdet kanske, men ändå. Vi ska väl bara glada för att även de välskötta pressas ner i pris. Bara för att marknadsvärdet är lågt betyder det inte att ägandet är billigt. Hitta en bra ex och sköt det så är du lycklig ägare. |
|
| Min e34 är lite dyrare i försäkring än min tidigare bil (saab 900 -94). Å andra sidan drar den faktiskt mindre bränsle, och de delar jag hittills kostat på den har varit billigare än till Saaben. Inte särskilt dyrt alls så här långt, alltså. | |
|
La ut min e34 17.22 idag på blocket, innan halv åtta hade sex personer ringt på bilen, en kille var å kolla på den, men jag sålde bilen till en karl 30 mil bort per telefon!! Svårsåld?!? nja, bedöm själv, klart allt blir svårsålt om man vill ha mer än den är värd. |
|
FredricF |
E34 är ju så mycket olika bilar, 518 till 540, bak eller fyrhjulsdrift, Touring eller Sedan. En del har också skinn, klima med 2 zoner (som Volvo nyss gjorde reklam för ;-), taklucka, CD-växlare eller annan extrautrustning. Det är nog svårt att säga not generellt om hur het en E34 är begagnad. Jag kan tänka mig att folk inte kastar sig på telefonen för en tidig 518 Sedan med tygstolar och utan AC (finns det?) och med +30k mil under hjulen men det finns grupper som lockas av stora motorer, fyrhjulsdrift eller mycket extrautrustning. Och handen på hjärtat, krävs inte minst klima och skinn för att det där direktörskänslan skall infinna sig? /Fredric |
| Såvida man inte bott under en sten de senaste 10 åren så vill det nog till att få "direktörskänsla" alls av en e34 idag. Men, en fantastiskt stadig, solid, välbyggd och tyst bil är det i alla fall! Och lagom stor. | |
|
Tyvärr är det alltför få som underhåller en BMW som den bör göras, se till exempel på hur fordonsunderhåll bedrivs i BMWs hemland tyskland. Där är det en skam att ha en skabbig bil på garageuppfarten så grannarna ser den. Jag uppmuntrar till god fordonsvård och dumpa det Svenska slit- och slänget. Det är ju bannemej kapitalförstörning att köpa ny bil ofta jämfört med att underhålla väl och behålla bilen länge. Mvh Asken |
|
|
Asken så hur anser du att man bör underhålla en bmw? samma service oavsett årsmodell, lämnas in på bmw och gå igenom och betala halva bilens värde i servicekostnad? Bara för att det står bmw på bilen innebär inte att man lägger hur mycket som helst på den ekonomiskt alt är relativt. Det går mycket myter om hur det är i tyskland. Det är inte mer skam att ha en gammal bil i tyskland än vad det är i sverige. Har man en gammal bil så har man, det är inget märkvärdigt med det. Många familjer har en gammal volvo kombi på uppfarten av praktiska skäl. likadant är det i tyskland dom har sina bruksbilar dom med, det är en myt här som råder att alla tyskar behandlar sina 20 år gamla bilar som om det vore altartavlor i guld. Det är ingen som höjer ögonbrynen åt en E34 där har man den som slitvarg ungefär som svenskarnas volvo 940, därför finns de välvårdade och skabbiga ex även där. Vad man även skall tänka på är att service kostar mindre i tyskland än vad den gör i sverige, om det var lika billigt här så skulle fler serva bilen mer. Att folk köper ny bil beror nog mer på att dom vill byta bil än att struntar i service. |
|
|
Nu är väl vi också världsbäst i Sverige på att hålla liv i gamla vrak? Att en Volvo 240 eller för den delen en E28 ifrån -84 lever än i dag, beror endast på att vi har skött dem annars skulle de ha hamnat på skroten för länge sedan. Att jämföra med Tyskland kan därför bli lite fel då de generellt byter bil oftare än vi ( Än så länge ) Om några år har säkert Sverige kommit ikapp vad gäller en nyare vagnpark. Bara de sista åren har antalet nya bilar i landet ökat mycket. Idag kostar en E34 ofta vad en 740 eller 940 kostar och det gör i sin tur att människor som egentligen inte har råd med mer än Volvon kanske köper en Bmw som kräver mer än lite "spillolja" ibland för att fungera. Bilen måste ju inte servas hos Bmw för att skicket skall vara Ok men lite sunt förnuft är ju aldrig fel. Det samma gäller en Volvo 850 som också kräver lite omsorg...hur bra är en sådan som har behandlats som en 940? |
|
|
Där måste jag lägga in en poäng till volvofolket brukar vara ganska bra på att serva sina bilar, dom har ofta åsikten man skall ha en bra bil driftsäker och så skall den hållas hel och ren även om det kostar. Även de gamla modellerna, upplever det värre med smbilar där är det mer slit och släng. |
|
|
Helt utan kött på benen vill jag tro att en köpare av en BMW i större utsträckning resonerar i termerna att en dyr kvalitetsbil ska tåla lite stryk och att det är bara alla andra bilar som självklart går sönder om man inte underhåller... Bättre med Biltema än ingenting alls... som förövrigt tillhandahåller mycket dugliga produkter. I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Många olika svar men en sak är säker att ras och importbilar kryllar det av. Har hittat några finare som jag ska titta på men jag blir lite tveksam då jag tror alla var impotrerade men verkar väldigt fina. Kollade upp en intressant bil men jag fick fram vad jag själv tycker lite underliga uppgifter framför allt då bilen är importerad -99 verkar vara ungdomskörd men pedantiskt skött. Första ägaren hade bilen två år miltal okänt. Andra i 1,5 år miltal okänt. Tredje i ca 3,5 år. Mellan 03-05 kördes bilen bara 175mil. Mellan 05-06 ca 400 mil. Och nuvarande ägare har höjt miltalet med lite över 1500mil och ägt bilen lite mindre än ett år. Nuvarnande ägaren är säkert "grön" men de tidigare framförallt tredje verkar lite skum. Tredje ägaren var dessutom en kvinna vilket talar mycket för att hon stod för sin biltokige sons bil..haha Vad tror ni?? Ska man gå på vad det står på mätaren eller ska man ge en chans och kolla på vad som känns bra? En bil från 93-95 som gått under 20000mil existerar ju knappt.. Vad som däremot står på mätaren är ju en annan sak. Importnissarnas favoritmiltal är ju runt 13000 hehe |
|
Skick och service är viktigare än miltal, men trevligt att höra att årsmodell 93-95 är ovanligt att de gått under 20000 mil (min passerade just 19200, hehe). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.