AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.649

Skeva skivor-svarvade=bilen vibrerar som aldrig förr

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Tja

Gäller en 540 E39a som jag nyligen köpt 2 nya framfälgar till pga de gammla vart skeva,nu går bilen som en dröm utan vibrationer.
Dock så hade jag vibbar när jag bromsade, lät därför dessa svarvas.
Tog totalt 7 tiondels mm på bägge 2 tillsammans (3+4)
Dock så hjälpte inte detta mig särskilt mycket,nu vibbrerar bilen som om jag kör på landminor lite då o då lr ja titt som tätt.....
Har skivorna blivit felsvarvade lr kommer detta slita till sig?
har kört ca 2 mil med bilen o kört med bromsen i o sedan låtit svalna lite o sedan igen osv men de enda som bättrar sig är bromsverkan men vibbarna försvinner ej.
Ingen mening att ens tänka sig att stå på hejdaren ifall nått skulle hända för då hade jag kört i diket.
går alltså inte tvärnita....
Skulle behöva lite tips/ider ikväll,kör isf in te mekonomen o beställer sprillans nya skivor också. skivorna hade gått ett par tusen mil, surt sa räven....
Satte du tillbaka dom gamla beläggen?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Vände du på skivorna mellan svarvningarna eller svarvade du bägge sidorna i samma uppspänning? Det är väldigt svårt att spänna upp en skiva 2 ggr och tro att man ska komma rätt. Nån enstaka tiondel i skillnad i tjocklek på skivan känns väldigt mycket mer än om de är nån tiondel skeva!

Sen är det viktigt att det är helt rent ifrån både rost, kopparpasta och annan skit som kan tänkas finnas där. Ta ett sandpapper och gnugga runt på alla ytor som ligger mot varandra. Hjälper inte detta så gäller nog en omgång nya skivor, om det nu inte hänger på dåliga bussningar i framvagnen som verkar vara lite problem på E39.

Bromsoken antar jag att du kontrollerat så de glider lätt?

Diesel-räsern
/Rickard
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ja jag tog ju bara bort OKet så beläggen som är väldigt nya :) satt ju givetvis kvar.
väldigt rent innan jag monterade.
O för att vara på säkra sidan så rev jag ner bägge sidorna en ggn till!!! efter det att jag märkt att de fortfarande vibbade för att se om något skit kommit emellan men de va snus fint.
Njae tror inte på bussningarna iom att de vibbrerade lätt när man bromsade från 90-75 typ nu går de knappt va i bilen om man bara så nuddar pedalen i de hastigheterna.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
okej.. men hur gjorde du vid svarvningen? bägge sidorna i samma uppspänning eller vände du på skivorna emellan?

Diesel-räsern
/Rickard
Vantage
Som tarzan325 säger så måste skivorna svarvas på båda sidorna i samma uppsättning !!!
Släpper du på skivan efter att ha svarvat en sida så lär du få vibbar som aldrig förr !!
Om du själv svarvat skivorna så finns det ett sätt att göra det på...
Använd ett runt material ex dia 100 och svarva till detta så att centrumet passar på din skiva ( E39 = 79,0 mm ) -0,05 mm = 78,95mm
Svarva in det ca 5-7 mm så att tappen på ämnet inte sticker ut / förbi skivan mot dubbdockan.
När du gjort detta så klämmer du fast skivan mot ämnet med hjälp av dubbdocka och drar åt.
Skivan sitter nu som på axeln och kasten är eliminerad pga att du svarvat ämnet.
Fördelen med detta är att du får bra mellanrum mellan backarna och skivan och således inga problem att svarva insidan av skivan ( den mot backarna ).
Kör med ca 200-300 varv på svarven ( konstant fart ifall den är NC-Styrd ).
Ta ca 0,1-0,2 mm i skärdjup åt gången för att inte trycka för hårt på skivan.
Matningen kan du köra med 0,10-0,15.
Finputsa med 0,05 mm i sista vändan.
Kom ihåg att fasa av skivan ett par mm på utsida innan du släpper den så den inte har så vassa kanter.
Har du tillgång till en NC-Fräs oxå så kan du slitsa skivorna med en pinnfräs.
Kör en 3-5mm pinnfräs ca 0,2 mm djupt så har du ett par racing-skivor :-))
Undrar du hur mycket du kan ta ner tjockleken på skivorna så finns det ritningar på Bidelskatalogens hemsida ( Länk )på just dina skivor ( ventilerade fram ).
Ex: T ( Fram ) = 22,0 - 21,8 mm Ny. Min T = 20,4 mm. ( E39 - 525 ).
Ange ditt regnr bara så får du rätt delar.
Lycka till..

Vantage
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
tackar för tipsen gubbar.
Är farsan som svarvat dem.
Hade ingen aning om att det ej gick att vända skivan om, dock hade han sina funderingar men inte jag.
Meningen var att brorsan skulle fixat de till mig som går fordonsprogget men de kunnde bara ta 300mm skivor så de gick ju inte där.
Yeye,imon bär de av te mekonomen,jag tjaffsar inte mer med skivorna får bli brembo á 900 kr/st de bör väll hålla en helt ok nivå gentemot bmw org?
De
163
Devva
520i -89 E34
Även jag gjorde misstaget att svarva skivorna och byta uppsättning mellan sidorna. Tog hjälp av en god vän som har en gammal men väl fungerande svarv i sin verkstad. Tanken slog mig aldrig att det skulle kunna bli problem men efteråt kändes det istället självklart. Skillde ungefär en tiondel i tjocklek på tjockaste gentemot smalaste stället på båda skivorna. Hård inbromsning i 120 var spännande, trodde ibland man skulle studsa av vägen. Blev nya skivor kort därefter.

//Devva
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
blev zimmerman skivor,får dem förhoppningsvis på tisdag,så nu gäller lugn bromsning i 50-60 mil innan man kan flåsa på igen...
är förhoppningsvis inga dåliga grejer då skivorna kostar 1020 kr/st på mekonomen.
Gi
17
Giertz
BMW 535i -97
BMW 320i Touring -96
Det är en tråkig sjuka som BMW E39 har problem med att det slår i bromsarna när man bromsar. Du kan prova med att köpa förstärkta bromsskivor på Mekonomen dom håller längre.

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hmm här i karlshamn hade de bara zimmerman eller brembo att välja på.
Tog zimmerman då bremo skivor inte fanns i lager o de inte visste när dessa skulle komma in,dessutom var zimmerman lite dyrare så jag hoppas även de få kronorna inte gör att de är sämre änn brmbo skivorna som kostade 150 kr mindre/st...
Gi
17
Giertz
BMW 535i -97
BMW 320i Touring -96
Brembo har skivor som är förstärkta med slitsade spår och dom funkar bra. Har testat dom på en BMW som går många mil i veckan.

Ampe
Vet inte vad ni menar med förstärkta bromsskivor men har det att göra med HC "High carbon" så finns det att lösa om här:
Länk

Har sålt bromsprodukter i 3år så viss erfarenhet finns.

info@bromsmannen.se

/Andreas
E3
1.828
E36
USA bilar
Bästa sättet att svarva skivor är ju naturligtvis med en bromsskivesvarv, då sitter skivan kvar på bilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.