|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa, Som ni kanske ser så är jag ny här på forumet. Jag behöver hjälp med lite saker. Jag har köpt 18 tums fälgar till min bil och skulle nu vilja sänka den lite. Hur gör man detta? Vad är det bästa sättet och hur mycket kostar det. Vilka är för- och nackdelarna? Mycket på en gång men jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta. Ni verkar kunna allt ju av det jag har läst i alla fall :) Tack på förhand | |
|
Du köper en uppsättning sänkningsfjädrar av bra kvalitet som är anpassade att jobba ihop med original fjädrar. Monterar själv eller eftersom du behöver fråga är det nog bäst du får det gjort på en verkstad. Att komprimera fjädrar är inget att leka med, samma kraft som i en handgranat om det sprätter till. Kan göra dina händer obrukbara för all framtid. Efter monteringen är det viktigt att du får hjulinställningarna kollade så dina däck inte slits ned i förtid. Vill du lägga lite mer pengar köper du en komplett sats med fjädrar och dämpare, förmodligen att rekommendera då jag antar att din -99'a hunnit rulla några mil och dämparna inte är i nyskick längre. Och till sist ett tips, sänk inte för mycket. Kan se snyggt ut men bilen skall väl gå att köra oxå. 2 - 3 cm inte mer. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Hej Fredrik M, Tack för ditt svar min bil har gått ca 10700 mil räcker det med att jag köper fjädrar då? Vilken sats kan du rek? Pris? Sänker man lika mycket fram som bak? Vad är snyggast, bäst? Tacksam för hjälpen |
|
|
Då hade jag köpt en komplett sats med fjädrar och dämpare. Det beror på vilken sats du väljer, en del sänker mer fram än bak, andra inte. Jag tror det kan bli snyggt med lite mer sänkning fram, men inte mycket en cm skillnad blir nog bra. I vilket fall som helst är kitet anpassat till just detta och du får en bil som funkar att köra med. Så jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra. OCL säljer Eibach som är riktigt bra grejor. Länk Forza säljer H&R som är minst lika bra som Eibach, de har även Bilstein som håller mycket hög kvalitet. Hur Jamex är vet jag inte riktigt, men eftersom det säljs där lär det inte vara något skräp. Länk Så ring eller skriv till desa och hör om pris och vad som finns till just din bil. Jag hade en Audi A4 tidigare som jag sänkte med Eibach prylar, sänkte 3 cm fram och 2 cm bak. Gjorde underverk både för utseende och väghållning. Min Z3 är utrustad med en komplett väghållningssats från FK Länk som verkar hålla hög kvalitet. Men detta märke vet jag inte om det finns åf. för i Sverige. Som tur var är det en sats med justerbar höjd för den var skruvad i botten när jag köpte bilen och den var allt annat är rolig att köra. Så det första jag gjorde när jag fått hem bilen var att höja den. Först tog vi 3 cm runt om, sen höjde jag ytterligare en cm. bak. Så nu är den något lägre än en Z3 med M Chassit och om jag skall pilla mer på den så blir det ytterligare en höjning fram. För mig är bra väghållning och en fungerande bil viktigare är utseende så det är därför jag är lite anti mot dessa stollesänkningar som en del gör på sina bilar. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Hej igen Fredrik, Jag ska ringa runt och kolla länkarna. Tack så mycket för hjälpen |
|
|
Själv hade jag Eibach sänkning på min E38 modell 750 och är riktigt nöjd med resulatet. Sänkte 30mm fram och 25mm bak. Grabbarna på Brossons va klart hjälpsamma och tog sej tid och svara på dom frågor man hade. /Blappe |
|
|
Vinkelslip är det enda du behöver :) Mvh, Jan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.