AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.269

ryckig gång i M535a efter kambyte!

Sida 2 av 2
Att ställa 0,15 på en M30 som är menad att varvas mer och köras hårdare än original låter jättemärkligt. Jag ställde 0,25 när jag monterade kammen (jag har precis renoverat toppen) och nu är spelet efter 80 mil nere på 0,15 så det är dags att ställa upp det litet. Jag har aldrig hört någonting annat än 0,25 på någon BMW med M30, oavsett vad, men visst. För övrigt har jag för mig att Schricks och Cat Cams 284-gradersskammar har identiska specifikationer, men att Z55:an är lurig på något vis. Det kanske var lyfthöjden, jag minns inte, men det var någonting som gjorde att jag inte köpte den. Man behövde visst modda någonting för att det skulle lira.

Om jag vore du, så skulle jag ta kompprov.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Visa användare
46
Masterboy_518i
Volvo 740 Turbo -85 [500hk]
ja just precis, joo då, men det har kollat nu, har inte vågat ställa in ventilerna så pass än, har inte kört så mkt med den sen det sista inlägget här diskuterades, men vågar man ställa in dom så pass?
jag fattar inte vad han menar med att ställa in på "ventilen"?
är det inte nockarna på kammen man ställer efter?

Med Vänlig Hälsning

///Erik
Paap Reeder
... jag ställer alltid på ventilen.

MVH /// Paap R
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Enems Z55 kam...är inte det turbokammen som även kallas rör-Ohlsson kammen!?

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Visa användare
46
Masterboy_518i
J.Lindgren: jaha due, det där var mkt information, tack så mkt!
jag har inte ställt in ventlierna 0.15 än, jag kör åxå efter orginalkammens inställningar, å det funkar kalas utan vidare så det får bli det så länge iallefall så. Ja det sägs att man behöver göra ventilurtag för att få det bra, men jag har inte märkt nått, skulle ventilerna ta i. som det gjorde för en kompis, så small det nått så förbaskat, å det var lite dom tog i, så han fick byta ett par ventiler :/ men för mig går det kalasbra ;)

M635 forever: det stog under den beteckningen tror jag, men han som renoverade toppen åt mig hade pratat med ENEM å dom rekommenderade denna kam till det som skulle modifieras för övrigt på toppen å det står ENEM Z55 på kvittot å allting, vet i tusan, kanske han som fått nått om bakfoten, men funkar gör det iallefall ;)
Visa användare
46
Masterboy_518i
glömde dock nämna att polarns maskin är en M20B25 i en E30, den hade vassare kam, kommer dock inte ihåg märket!

MVH
Visa användare
46
Masterboy_518i
nu vart det visst ett till här, men J.Lindgren, kompet på alla cylindrar är jämt like, lite över 12, å ganska exakt nära varandra!

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.