AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.270

ryckig gång i M535a efter kambyte!

Sida 1 av 2
Visa användare
46
Masterboy_518i
Volvo 740 Turbo -85 [500hk]
hej där, har haft min topp inne på renovering där det byttes kam till en Enem Z55 kam om ja inte minns helt fel.
men den går nått förskräckligt ryckigt, låter som om den går på 5 burkar :S
sen började det ticka om ventilerna, så det kollade jag idag, å dom står mellan 0.15 å 0.20, nån som vet om vad man skall ställa dom på eller ska man ställa om dom till orginal 0.30 kall å 0.35 varm?
den varierar mellan hög å låg på tomgången, sen låter den som en stenkross emellanåt. gasar man så känns den slö när man drar ur den ganska skaplit.

tändstift, rotor, f-lock nytt, t-kablar uppmätta å godkända, tändspole okej, spridare okej, ingen tjyvluft, får bränsle.
tändningen står bra för den slår igång direkt man vrider på starten.

kom med förslag allting, allt lika välkommet, för jag vill ha utbilfa*n innan vintern ;)

tack på förhand.

MVH Erik
An
77
Andreas Rosenquist
325ik - 87
320i - 86
Det ända jag kan tänka att det är skulle vara att kamremen står fel. vet nu inte om m30 motorn har rem har för mig att dom har kedja (ej säker) kolla om den står rätt.

Mvh Andreas
Visa användare
46
Masterboy_518i
tack för det snabba svaret!

japp det stämmer att den har kedja, du tänker då på att kamdrevet skall stå rätt? det gör den. har checkat 3 gånger å den stämmer överens med svänghjulsdämparns markering mot blocket.
eller kan man sätta kedjan fel på mer sätt?
Kan vara att ventilerna tar mot kolvarna.
Visa användare
46
Masterboy_518i
aj fasen, kan det vara så illa? :/
Om du har för högt lyft på kammen måste du ha ventiuttag i kolvarna, hur vass kamm har du?
Visa användare
46
Masterboy_518i
det är en 284 graders kam som sitter i nu!
aj fasen, men det sas det inget om från renoverarn då han frågat om jag skulle göra nått annat, å jag frågade honom om det behövde göras nått mera, men fick nej utav honom, å då slår man ju bara på skiten!
Paap Reeder
.. planades toppen ngt?

Vilken lyfthöjd är det på kammen? ... inte mer än 10,0 väl?

MVH /// Paap R
Visa användare
46
Masterboy_518i
den riktplanades endast, ingen grov planing för trimningen.
jag fattade som att det var 11.2 eller liknande.
kompisen köpte nån apvass kam till sin M20B25, det sades att det var tvunget att det skulle behöva göras ventilurtag, han stoppade i kammen å den går klanderfritt å hur bra som helst, kanske är skillnad, jag vet inte!

tror detta är infon om kammen, om jag inte är ute å cyklar:

284/109/11.2/2.0 (hämtat från ENEMs hemsida)

när jag monterat kammen så snurrade jag kammen säkert en 20 varv om inte mer, men det gick aldrig tungt eller tog emot på något vis, hade en sådan där kamera som man kikar in i cylinderhusen när vi ställde in kammen efter Ö.D, det har inte strulat med något sådant, bara det att det låter som om den skulle vara fem cylindrig, men det kan ju vara så att den går dåligt på alla sex.

men jag hittade ett fel till, det är en av dom dära givarkontakterna som sitter i plenumstaget, en av "honorna", ett av stiften där i är lite till knöglat, kan det ha något med det att göra? det är stift nummer tre i den. tror det är den som det sitter en grå stripe på "hanarna".

vet inte vad jag skall ta mig till :S
Visa användare
46
Masterboy_518i
[EDIT] tror det är denna informationen om min kam 284/113/11.2/1.4. har för mig att det var 1.4 på slutet.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Börja med att ställa ventilspelet till 0.30 med kall motor...
Visa användare
46
Masterboy_518i
okej, men då börjar ja med det får vi se ;)
kan det vara så att dom är för tight ställda så att dom inte öppnar å stänger tillräckligt?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Gör som Petri säger ställ på 0,30 kall maskin och med lagom sug på bladmåttet.Kolla även detta sen efter några mil.

Mvh/Micke
Paap Reeder
På min oplande M30 köpte jag en MotorNords Schrick 284 / 10,4.
När jag så lyfte (efter kanske 15 kmil) toppen för att kammen var slut fanns alla ventilerna markerade i kolvtopparna.
Nya ventiler har små små svarvspår i sig och dom spåren var "avbildade" på kolvtopparna.

Vill nu inte påstå att ENEM skulle petat dit en fel kam men lite underligt låter det ju att dom skulle få plats att kunna lyfta utterligaren millimetern!

Sedan har vi även tjockleken på toppackningen som spelar in.

Beträffande kontakterna på staget är det helt rätt som du säger att dessa måste fungera men om de är glapp / förväxling eller annat fel på dom så går i a f inte min överhuvudtaget.

Dedn ena anger ÖD till boxen och den andra varvet.

MVH /// Paap R
Visa användare
46
Masterboy_518i
nu så går den som en klocka, som innan den revs, utan tick, slammer eller knack av alla möjliga slag!

det jag gjorde var att ställa in ventilerna efter orginal inställning 0.30.
nu håller den tomgång och den skjuter inget vid gaspådrag, där den åxå är rappare å behagligare!

tack för all hjälp och information som jag fått av er!
Paap Reeder
... tur att det löste sig med ett så enkelt handgrepp.

Undrar dock hur dom fick plats med ytterligare 1 mm i lyft?? Vilken toppackning satte du dit?

MVH /// Paap R
Visa användare
46
Masterboy_518i
ja det var verkligen över min förvåning må jag säga, trodde inte det skulle hjälpa, lite kanske, men inte mycket!
4 av ventilerna mätte jag upp till 2 mm i ventilspel :S
men sen när jag fick ner det så var det som sagt var inget missljud alls.

javisst, men jag har inte lämnat in toppen till ENEM, det är en motorenoverare i linköping som hjälpt mig med det här, han har forskat lite å grejjat å donat så det skulle funka, allt jag sa var bara det att det var toppen som skulle trimmas å inget annat.

jag köpte en sotningssats genom honom som var av märket Victor Heinz, rätta mig om jag har fel.
Paap Reeder
2 mm!

Då hade du tur!! ... att den inte varvade ty jag råkade ställa insugsvippan på 2:an till 0,5-0,6 och slog av vippaqn vid varvstoppet med min 284-kam.

MVH /// Paap R
Visa användare
46
Masterboy_518i
å fy fasen :S
då hade jag med andra ord ganska mkt tur isånnafall, visserligen hade ja ju knappt kört nått med bilen då ventilerna var oinställt korrekt. den fick ju bara gå lite på tomgången, sen tog jag visserligen en sväng på vändplanen utanför garaget utan direkt gaspådrag. men då var det tur att jag kollade ventilerna innan ja började gasa då ;) haha

det var på ventil 1, 4, 5 å 11 som var inställda på tok för mkt, 2 st var uppåt 2 mm, å dom andra ca 1,3-1,5 ungefär.
Visa användare
46
Masterboy_518i
jag snackade med en kille på ENEM häromdagen, han sa att jag skulle ställa ventilspelet på 0.15 vid ventilen, jag som inte är så hajj så är det den vanliga inställningen man mäter in vippan mot kammen eller har jag förstått fel?
om inte annat så kör jag välle på det å prövar får vi se ;)
Paap Reeder
0,15!??

Men kontrollera ofta i början ty när ventilerna nu "slits in" och anpassar sig till sätena kan spelet minska ytterligare ... och då blir det lätt "brända kanter på pannkakorna."

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.