|
|
|
|---|---|
|
Tja! Det gäller en 316i -89. Där kardanstången går in i växellådan syns det olja runt om (som antagligen kastats ut upp mot golvet när kardanstången snurrar). Kan det vara läckande packbox i lådan? Inga övriga läckage syns, varken i motorrummet eller från bakaxeln. Köpte bilen häromdagen av en gammal tant som bara kört 1500 mil sedan december 2000. Kamrem var bytt när hon köpte den (16500 mil) nu har den gått 18.000. Bilen är jävligt rostig i trösklar och framskärmar, och ena framfjädringsinfästningen, men i övrigt helfräsch. Inredningen är i princip i nyskick. Tänkte ha den som projekt för att lära mig skruva och försöka mig på svetsen. Vad är viktigast att kolla upp till att börja med? Jag tänkte köra över sommaren och börja greja till vintern. Bilen är besiktigad ua och jag har bytt olja och filter, luftfilter, stift samt kollat nivån i bakaxeln (oljan såg ny ut) Växellådsoljan kunde jag inte byta för jag hade inte tillgång till en så stor insexnyckel som krävdes. Tacksam för svar | |
|
Det kan lika gärna läcka olja från växelspaksaxeln, där den går in i växellådan. Oljan sipprar ner mot kardanaxeln och sedan duschas runt. Nisse |
|
|
Dålig packbox där är standard på BMW, inga konstigheter att byta bara man får bort den stora muttern. Du behöver ingen insexnyckel, ta en M10 skruv med 17 skalle, och så drar du skruven med en rörtång, änu bättre är att dra på några muttrar på skruven och låsa dom med svets (om man har nån) då får man bättre fäste med rörtången. |
|
|
Tack för tipset! Vad menar du med stora muttern? Tänkte byta kamrem också. Kan jag göra det som nybörjarmeckare? Är materialet dyrt? Behövs det specialverktyg? |
|
|
Om man tar bort kardan och hardyskivan, så ser du en stor mutter som håller medbringaren. Köp en verkstads handbok, där står det hur du byter remen och själv tillverkar dom vertyg som behövs. Kamrems sats med rullar tror jag kostar 800 hos Motor Nord. |
|
| Okej. Jag har en Haynes instruktionsbok. Jag gör ett frest och ser hur det går! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.