AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.574

Måste jag ta om körkortet helt om det blir indraget på nytt?

st
351
stoffe69
328ci -00
Som topic säger, förra året blev jag av med körkortet i 2 månader för en fortkörning, vad jag förstår så torskar jag igen så får jag ta om kortet. försökt läsa mig till vad spärrtiden är så att säga, så mot förmodan att jag torskar en fortkörning till slipper ta om körkortet helt.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Om du har prövotid måste du ta om körkortet. Har du inte prövotid måste du ta om körkortet efter en spärrtid på över ett år.

Kan dock inte svara på om det finns nån återfallsvariant också, det kan ha vart nåt jag har missat.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Du har prövotid när du tar körkortet första gången, tappar du sedan körkortet i två månader så får du ingen ny prövotid. Däremot om du måste ta om kortet antar jag att du får det!

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Om du blivit av med körkortet efter att prövotiden gått ut så är prövotiden borta. Det enda som händer är att det kan räcka med 26 km/h överträdelse istället för 31 km/h för att bli av med körkortet (50-väg och uppåt). Normalt sett innebär överträdelse 26-30 km/h en varning. Men har man haft körkortet indraget inom en 2-årsperiod kan det ryka igen i 2 månader.

Men du riskerar inte att behöva ta om det. Som "hangaround" skriver så är ett en spärrtid på 1 år som gäller för att man ska bli tvungen att ta om det. Och så lång spärrtid finns inte i straffskalan för fortkörning. Oftast är det bara rattfylla som ger så lång spärrtid, i vissa fall även grov vårdslöshet i trafik.
st
351
stoffe69
328ci -00
körkortsprövotiden gick ut för ett par år sedan. tog körkort 03 har jag för mig.

och förra året klockade dom mig på 81km på 50 väg.

det är just det där med spärrtiden som är intressant, har inte någon uppgift om det bland alla papper från länsstyrelsen eller på vv´s hem sida.

för det jag har fått höra är att om man blir tagen igen för fortkörning, även om det bara är 10 för fort så får man ta om körkortet.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
stoffe:

Det du har fått höra är fel. Den enda restriktionen som finns är den jag beskrev ovan.

Har även själv personliga erfarenheter som styrker det...

Augusti 2002: Fortkörning, 200 km/h på 90-väg = 8 mån indraget körkort.

Oktober 2003: Forkörning, 70 km/h på 50-väg = Böter enligt mallen.

Februari 2005: Fortkörning, 114 km/h på 70-väg = 3 mån indraget körkort.

Sedan dess har jag hållit mig i skinnet.
Aj, den där första boten måste svidit rejält i pluskan...

Faen, snuten stod häromveckan och mätte vid en lågt trafikerad 50-sträcka efter nedförsbacke. Kom i 60. 2000 kr :(

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Inte så farligt. Maximalt bötesbelopp för fortkörning var då 2000 kr. Idag är det ju högsta bötesbelopp för fortkörning 4000 kr.
tänk på att det är länsstyrelsen beslutar om kk-indragning, och i de fall som är en bedömningsfråga, så varierar bedömningen mellan länen...

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Visst kan det variera något, men de ska det inte göra. Det finns ju en riktmall att gå efter.
du hittar alla svar på www.trafikjuristen.se

st
351
stoffe69
328ci -00
tycker mig inte hittat det jag söker på den hemsidan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.