|
|
|
|---|---|
| Är verkligen 518 särskilt snålare? Jag lyckades få ner min 520 till 065 på rak 90-väg. Kan man få ner 518 ännu lägre på landsväg? | |
|
Vad man kan få ner förbrukningen till under en viss sträcka är inte intressant, det som däremot är intressant är förbrukninen mätt mellan 2 fulltankningar, dvs Tanka fullt ---> kör till tom tank ---> Tanka fullt och beräkna förbrukningen i liter/mil. Enligt ovan nämnda mätmetod har min högsta förbrukning legat på 0.96 liter/mil. Den lägsta förbrukningen har legat på 0,81 liter/mil. Räknar man ett totalsnitt under min ägo, dvs summan av tankade liter / summan av alla körda mil, hamnar förbrukningen på 0.91 liter/mil. Då är det 58% ren stadskörning i Centrala Göteborg och 42% landsvägskörning. Med andra ord, det är en rätt konstant förbrukning, skiljer inte så mycket var och hur man kör. 0.8 - 1.0 liter/mil. __ Bilblogg: Länk |
|
| Det är också ganska intressant att mäta förbrukningen på femmas växel på en vindfri raksträcka i 90 resp 120 km/h konstant fart. Då ser man ju tydligt hur mycket bensin motorn behöver för ett visst arbete. Jämfört med andra motorer alltså. Jag kommer att pendla långa sträckor varje dag till hösten, därav mitt intresse. Jag är jag tämligen säker på att 520 inte drar mer än 518 under landsvägs körning. m50 motorn har ju 4v per cylinder och VANOS, det borde uppväga de extra cylinderparet och de extra 2dl i motorvolymen. | |
|
Jag tror inte att en 520 är snålare än en 518i M43. men jag tror att 520 har ett mycket bättre förhållande mellan effekt och förbrukning. __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.