AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.179

E31; Kör någon på 225:or?

Pe
25
Per R
850iA -91
Mina däck i den ovanliga dimensionen 235/50/16 sjunger på sista versen - kollade vad nya skulle kosta - knappt 4 000 per däck! Hua, Kollade snabbt tre däckhandlare till o alla sa samma sak. Det kan inte finnas alltför många som rullar omkring på 235:or med 50 profil o 16 tumsfälgar (eller så finns det många rika däckshandlare).
Även däckshandlarna verkade tycka att det var lite dyrt, så två av dem förslog 225:or o 55 profil istället. Kör någon på det?
16 tumsfälgen har jag för mig var original, några måste väl ha kvar dem? Att byta fälg till 17 eller 18 tum skulle ju öka utbudet o minska däckspriset, men då har man ju den lilla fälgkostnaden...

Hur gör ni?

Per R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Kolla där....

Mvh Janne
På min bil sitter det 225/55-16 på originalfälg och det funkar precis lika bra. Omkretsen skiljer ju bara typ 4 cm. Min bil har dessutom den dimensionen inskriven i reg-beviset då den rullade på det när den reggades i Sverige 1997. Däremot är dom ju alldeles för smala och höga för att vara snygga. Så själv söker jag med ljus och lykta efter begagnade andra fälgar. Men att hitta några som både är snygga och har rätt ET verkar vara i princip omöjligt. I värsta fall får man väl gräva djupt i plånboken och beställa ett par 18" Alpina från Tyskland.

/Fredrik
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Jag valde mellan Csi-fälgen i 17'' och Parallelleker i 18''. Fick bli 18-tummarn till slut efter att jag hittade några till bra pris. Däcken blev 235/40-18 fram och 265/35-18 bak. Det var så nära originaldimensioner man kunde komma när man snackar rullomkrets. Tyvärr är ju Michelin i 18'' inte gratis heller så det bästa ekonomiska alternativet borde varit 17-tummarna.
Pe
25
Per R
850iA -91
Janne, det var ju fantastiskt!
Det är ju precis samma utbud som däckhandlarna hade, med den lilla skillnaden att priset är hälften! Plötsligt blir det överkomligt med den gamla dimensionen! yes, yes!
Kul att höra att det funkade med 225:or också, då kan det ju bli ännu billigare, det slår en att däckhandlarna är rätt duktiga på att ta betalt...
Sen vore det ju lite häftigare med större fälg, misstänker att det är mkt dyrt. var kan man se bilder på csi-fälgen? man kanske skulle ändå...

Per R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.