|
|
|
|---|---|
|
Fick idag svar från Anderas Eschenlohr General Sales Manager på Kelleners att det nu fanns chiptrim till nya 120d 177hk och att resultatet av chipningen är 222hk och 415Nm. Fy fan vad bilen måste röra på sig med det här! | |
|
blir inte bilen typ svår försäkrad och sånt? Min BMW 320i Länk |
|
| Va? | |
| garantierna lär ju försvinna i alla fall! | |
| Om det upptäcks ja... | |
| Lär ju upptäckas rätt lätt på en verkstad. Om de har bra erfarenhet av 1-serie.. tex. en KCR-box går ju inte precis att dölja så himla lätt.. | |
| En KCR box plockar man ju bort 5 min innan man ska in till verkstaden. En annan programvara (chiptrimmning i folkmun) upptäcks inte heller om de inte specifikt letar efter det. Dessutom finns det ju exempelvis PPC där du själv kan tanka in vilket programvara du vill ha i bilen. Där byter man ju enkelt tillbaka till original genom diagnostikuttaget om man ska in på service eller liknande. | |
|
Är det inte extremt enkelt att kontrollera att någon har mixtrat med programvaran för BMW, om de letar d.v.s, även om man ställt tillbaka allting som det var innan? Vet t.ex. att Skoda kontrollerade förra generations Octavia RS extremt noggrant efter "moddningar" när det kom in bilar med problem transmission/koppling/motor. Jag skulle aldrig blåsa fabriksgarantier p.g.a. chippning/box, isåfall skulle jag köpt begagnat och trimmat. More: Vet du vilken växellåda som är att rekommendera till 222hk och 415Nm, pallar båda? Jag skulle föredra en automat. Mvh, /Wille |
|
| Tror inte det upptäcks så enkelt. | |
|
Bevisbördan ligger på biltillverkaren så det är hur lugnt som helst med box. De har inga resurser eller något intresse att bedriva åtal mot sina kunder. Sedan gäller det givetvis att sköta det snyggt och göra ett trovärdigt intryck. |
|
|
Några som däremot har både intresse och resurser för detta är försäkringsbolagen. Om man inte har ombesiktigat bilen efter trimning (och därmed förmodligen också höjt sin premie) så kan försäkringsbolaget vägra att betala ut ersättning vid en eventuell olycka. Detta kan bli dyrt! Det är heller inte sant att det är svårt att se om en effektbox har varit installerad. De flesta boxar lämnar tydligen spår av sig i form av massa felkoder som lätt kan ses med diagnosverktyg. Jag vet dock inte om detta är fallet för boxar av alla märken. Ska man installera en box så bör man inse att garantin försvinner och därför teckna en tilläggsförsäkring (något som många box-leverantörer erbjuder), samt i förväg fråga sitt försäkringsbolag om de godkänner trimningen samt hur mycket dyrare försäkringen i så fall blir. Don N: Det är klart att inte något bilföretag skulle väcka åtal mot en kund som har trimmat. Dom kan dock vägra att godta ett maskinellt haveri som garantiärende om de ser att bilen är trimmad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.