AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
797

Vart ska jag börja leta fel?

Startade bilen igår lät lite illa just vid starten, tänkte inte mer på det o körde 2km där det var broöppning. Stängde av bilen men då var startmotorn i full gång o det hjälpte inte att ta ur nyckeln. Den hoppa igång o jag körde in på en tvärgata där den självdog.
Knuffa igång bilen för o ta mig hem, då funkar inte färdmätaren, elhissarna, vindrutetorkarna endast på det snabbaste.... Vad är felet? att startmotorn är körd inser jag men varför kopplade den inte ur o vad an dessa elproblem. Vad ska jag ta mig till alla teorier välkomnas.

Bilen är en M5touring -93
Låter som jordfel
Hur låter ett jordfel...? Ursäkta ironin men termen jordfel är något överreklamerad i bilsammanhang.
Ett par saker kan vara orsak till problemet: Tändningslåsets kontakt, den stora runda brytaren bakom nyckeldelen. En vital och central del för det mesta av elsystemet i bilen, den slits med tiden. Kolla även efter ev. huvudsäkring i en plastbox intill batteriet. brukar ärga/spricka.
Startmotorns solenoid kan kärva och hänga sig i tillslaget läge, borde höras som ett ordentligt rasslande vid/efter start. Inte så vanligt men då bör man nog inte köra vidare osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.