|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en fråga som jag inte hittar nått om på forumet... det är så att mina nycklar till bilen inte vill laddas i tändningslåset.. kör jag en längre sträcka så laddas nyckeln upp och det håller för ca 1-2 tryckningar på larmet...sen e den stendöd... jag ringde BMW i nacka och frågade om man kunde byta batteri i nyckeln.. vilket verkar logisk enligt mig men dom säger att jag måste köpa en ny, vilket skulle kosta 1500:-.... min fråga är stämmer det att man verkligen inte kan byta batteri i dom laddbara nycklarna? Mvh Magnus | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej det går inte är en ackumulator, men de borde hålla laddningen längre. Laddningstiden för en urladdad ackumulator är ca 30 timmar för full laddning. Efter 30 minuters laddning ska det normalt gå att manövrera låsen ca 15 ggr. Det ska ta ca 1,5 år att ladda ur en vilande nyckel till helt tom. Att två nycklar skulle gå sönder samtidigt låter inte sannolikt, livslängden är mycket lång dessutom och din bil är nästan ny ju :) men det kan ju vara strul med magnetringen runt tändningslåset som nycklarna laddas av, men är nog väldigt ovanligt, liksom att dessa nycklar ger upp så fort. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, Tack för svaret, Om dom skall hålla så länge som du säger så verkar det osanoligkt att båda är trasiga det håller jag med om. jag skall åka in och koda om mina nycklar idag o se om det blir nån skilnad? det gör dom tydligen gratis på BMW.. nån som vet om nycklarna laddas av att bara sitta i eller måste man vrida tändningen/köra för att dom skall laddas? Mvh Magnus |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Omkodning/initiering för fjärrmanövreringen gör du själv enligt instruktionsboken. Men det lär inte göra nån skillnad eftersom du kan redan har kontakt med bilen via fjärrknapparna även om dom bara funkar en stund. Skilj på fjärrfunktion och startspärrfunktion/ identifikation, är två skilda kretsar i nycklen. När det gäller startspärren så är det bilens EWS som programeras för att godkänna antal nycklar, inte nyckeln som programeras. Nycklen laddas induktivt fr o m tändläge 1. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, Lutar åt att jag får gå hem och stoppa i nycklarna i läge 1 i en halvtimme vardera ikväll och sedan göra en initsiering då för att se om jag får nått resultat... tack för snabt svar jag återkommer med vad jag kommer fram till... Mvh Magnus |
|
|
Hur fungerar det med den andra nyckeln som man normalt har till sin bil, den används väl typ aldrig om man inte är två personer som använder bilen med varsin nyckel. Ska man se till att variera sitt nyckelanvändande för att ungå att behöva ladda nyckel nr.2 i 30 timmar vart annat år? Mvh/ Niclas |
|
|
Dåligt resultat, Ja då har man provat o ladda båda nycklarna i läge 1 30 min vardera med följande resultat. nyckel 1. gjorde ingen skilnad den verkar stendöd nyckel 2. fungerar väldigt dåligt har lyckats låsa bilen 2ggr sen i helgen men inte öppna... det står ingenting om initsiering i mina introktionsböcker har letat som en tok testade det som står i forumet om hur man skall göra men inget händer... blir att åka till BMW på torsdag ändå o se vad dom säger... dom kanske lyckas initiera dom iaf... andra idér är välkomna annars återkommer jag med mer info efter torsdagen.. //Magnus |
|
|
Tänkte bara skriva vad som hänt, har inte kunnat låsa alls med nycklarna senaste veckorna.. Var på bmw idag och fick mitt problem åtgärdat, det var nån kod som "ramlat" ur datorn som gjorde att nycklarna dog, konstigt... men nu funkar det igen! Kanonfin service på BMW i Nacka dom gjorde det tom gratis.. Mvh Magnus |
|
Ok tack för feedbacken bra att veta.! ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.