AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
695

325e36 ingen kontakt med styrdatorn

Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Har problem med e36an. Den har dålig tomgång, när man gasar så rycker den ruggig, släpper man efter lite på gasen så slutar det, gasar lite mjukare, sedan kan man stampa så går den fint. den börjar oftast gå bra efter 2500var och går riktigt fint hela vägen till 4500 ungefär, då den börjar rycka lite igen om man inte släpper efter på gasen.

Jag har bytt oxygen sensor relät, bensin filtret, bensinpumpen (biltema), och luftfiltret. Gummibälgen hade ett hål men det har jag lagat.

Jag tänkte det var smart att åka iväg på en felsökning. Så var iväg till en liten verkstad som kopplade upp den till en bärbar. Fick ingen kontakt med styrdatorn, fick ingen kontakt med ABS systemet heller. Dock fick han kontakt med chassi delen.

Har kollat upp kompressionen och den ligger på 10.5 på alla cylindrar förutom den 6:e där den ligger på 12, efter två varv. Dock bygger den upp trycket på samtliga cylindrar.

igår kväll när jag var ute o körde så gick den skitbra ett kort tag, utan ryck.

Någon som kan hjälpa mig?
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Flertalet äldre e36 har ju fått styrboxen upp ärgad pga fukt som kommer in då placeringen i torkardiket gynnar d, då kan man få problem med att koppla upp datorn, e ju lätt att öppna o kolla iaf ett tips iaf..

Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Tack så mycket, får ta o göra det. Hoppas det hjälper!
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Har nu tagit bort ECUn och det var inga problem med kontakterna som man ansluter ecun till, dock öppnade jag aldrig den för att kolla allt innuti. Borde jag kanske ha gjort det?

Jag provade trotsallt att spruta på lite wd40 och 5-56, men det blev ingen skillnad. Den ryker rätt mkt när man gasar osv. grårök. men den drar inte nämnvärt med vatten, någon gång då och då, så har den dragit 1 dl kanske, men oftast ligger den precis på sträcket.

Har även bytt alla säkringar.
Någon som har någon annan idé?

Mvh:
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
ta upp alla tändspolar och kolla "tändrören" (tändhattarna) sen längst ner mot porslinshalsen brukar dom spricka i gummit så gnistan hoppar vid belastning. känns dom obalans i hela bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.