AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.669

4hp22 vill inte driva

me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
Igår använde jag min 735:a hela dagen och den gick perfekt hela dagen. Inget tjafs med växlarna utan exakta och bra växlingar. Parkerade bilen på kvällen och skulle köra iväg nu imorse... Vad händer? Inget!

Motorn funkar men inget händer när jag lägger den i D. Provade att lägga i andra växellägen men ingen respons där iheller.(har ju läst att backen brukar funka fast lådan rasat)
Ibland kan man urskilja ett svagt sus från konvertern men det är allt.
drog in bilen över smörjgropen och dissekerade lådans sump. oljan var inte "bränd" och luktade inte illa, dock hade den en liten missfärgning men inget jag skulle tycka var misstänksamt.
tvättade rent allt och monterade, slog på ny olja. MEN inget händer...

Bilen har gått 29990 mil. Kan konverterns splines ha rasat? oljepumpen i framkanten av lådan? eller har någon ventil satt sig i öppet läge?

Någon som har en idé på vad som hänt mitt lilla sockergryn?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har du kollat att växelspakslänkaget (vajer mm) är helt?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
Japp, vajer är hel.
Kollade detta först. Den visar korrekt bokstav/siffra i rutan i mätarhuset för varje växel som lägs i...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

29990mil....dvs 6mil innan mätarställningen upphör att fungera ;)

Nåväl,vad som hänt i din låda?

Hmm...Kolvringarna som sitter däri på flertalet ställen i denna låda fungerar tills en viss slitagenivå uppkommit och jag TROR att det KAN vara ett problem för dig i nuläget...Dvs kolvringarna har då slitits så mycket att lådan helt enkelt tarvar en renovering..
Men jag säger detta bara som ett tips på tänkbara fel och vet ju egentligen inte alls vad som hänt..
Just denna låda som sitter i 735 E32 M30 har ett "litet smörjproblem" inbyggt som om man inte byter olja med jämna intervall slits en aning mer än vad som var tänkt..
Jag har en oljetillsats i min olja(kommer bara inte på namnet nu) som sattes i i samband med oljebytet i min 735:a för en tid sedan(hoppas på att det räcker för att min låda smörjer sig bra o länge till :))

Du hade alltså ingen förvarning om "lådproblem" innan detta hände?
Låter iofs som om mitt tips BORDE ha visat någon form av defekt växling innan..Kanske ett "elproblem" istället :/

Om "molle" ser detta inlägg så kanske han kan säga mera exakt vad som kan ha hänt,eller någon med egen erf...

Mvh Janne.
me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
Jag fick ingen förvarning om något kommande problem, utan tvärtom så funkade den ypperligt kvällen innan. Med någon form av slitage BORDE man fått någon indikering på att den ville ha omsorg, eller?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,så borde det nog vara...Men när dessa kolvringar har nått till ev viss grad av förslitning då händer det i princip direkt att det blir fel på lådan..

Men återigen så håller jag med om att det borde åtminstone vara någon form av "förvarning" på detta slitage fel,i alla fall några veckor eller så kan man tycka,så din låda har nog något annat fel...men,men.

Fler som har ideér?

Mvh Janne.
me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
Ska idag kolla om det är något tryck i ledningarna fram till oljekylaren... Kanske det kan vara någon ledtråd?
Återkommer med resultatet.
me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
Har precis kollat ledningarna till oljekylaren.
Olja kommer det, men är osäker på om det är i rätt mängd... noterade åxå ett visst malande/skrapande när man la lådan i R,D,1,2,3
inte mycket men ett annat ljud fanns där, som inte funnits innan.
Inser att det bara återstår att montera ner lådan men tankar och funderingar innan detta görs är välkomna.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Att den lagt av så hastigt talar ju inte för att en koppling är slut såvida den inte varvades eller gick på tomgång länge i P eller N läge innan du stängde av vilket kan bränna A kopplingen på vissa 4HP22.

Prova M läge och starta från stillastående på spakläge 3, 2 eller 1. Driver den fortfarande inte återstår konvertern eller vad som helst (tex pump, läcka, ventil, glapp, kärvande kolv) som hindrar hydraultrycket att nå fram till konverter och/eller koppling A och E i D läge eller koppling B, D och E i R läge.

Huruvida backen funkar eller inte på en rasad låda beror på vilken koppling som lagt av. Om tex A kopplingen rykt funkar fortfarande backen. Men om tex E kopplingen rykt går den dåligt både framåt och bakåt.

molle
me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
Nej.. inget gasande i P eller N eftersom jag läst på innan att det var rena döden för lådan.
Det lustiga är att den inte har en enda vilja att ens låta ansträngd när man lägger i växel. Bara ett svagt skrapande... Min andre bil. 730:an betedde sig helt annorlunda när den lådan sa gonatt. Där var det lamellerna som gick men motorn fick iallafall jobba lite med att dra runt fast det slirade. På denna löper motorn lika lätt som om den låg i P eller N !

Ska jaga tag i en låda att ha i beredskap innan jag monterar ner den andra i helgen. Hoppas att det går att hitta felet så jag kan berätta det för er då.
Paap Reeder
... är tillbaka på justeringen av växelvajern.
Är den helt 100:a OK! ... rätt inställd.

Man kan tänka sig att den är litet rostkänslig längst nere vid lådan. Kärvar den och du "mixtrar till det" litet hastigt med spaken så käcker du inner vajern som är av typen "svetstråd".
Jag fick byta min vajer ty det hade blivit en kink på den och var hele omöjligt att få den att löpa smoooth s a s.

MVH /// Paap R
me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
Tack för dina funderingar Paap R...
Men tyvärr är vajern både hel och i ett oförskämt gott skick. Önskar innerligt att det hade varit en sån sak istället... nu känns det istället som jag har lyckats få spöken i lådan. Har vissa funderingar kring konvertern/splinsen. tror att de kanske var i dåligt skick och fick knäcken när jag startade på morgonen med kall olja att sätta fart på. MEN det visar sig väl snart...
Paap Reeder
... sedan tror jag på jordningsfel eller annat elektriskt fel.

Kan inte var så att lådan i viloläge helt plötsligt blir sjuk.

Den har inte varit stulen under natten?

MVH /// Paap R
me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
Paap...
Om det är något elfel, skulle lådan då helt sluta fungera?(önskar innerligt att du har rätt, känns mycket enklare än byta låda)
Går den inte in i felsäkert läge med hjälp av hydraliken?
iofs kan ju ett elfel göra så att ett antal ventiler står öppna i fel ordning... eller missar jag poängen?

nope, den var inte "lånad" under natten iheller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.