|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så har jag vibrationer vid inbromsning. Jag har bytt belægg och skivorna ær det inget fel på. Vad kan det vara? Någon bussning i bakvagn? Tacksam før svar. | |
|
hej läs detta Länk putte,m |
|
| Tackar før det. Det ær bara att kolla upp detta. | |
|
Hej. Jag hade samma fel på E38 750i också. ,,bytte stagen så ordnade det sig. Var mycket nära att gå den vägen att byta skivor mm. Sen har jag märkt att det kan vara bromsok kolvarna som kärver sig...det hände på min M5 E39. Kolvarna var på ena sidan lite oxiderade bytte kolvarna och tätningarna så var det som en annan bil. Mvh.JT |
|
| Jag har varit i kontakt med Bmw. Skall in med den på service...då skulle dom titta om det var så att någon eller några skivor var ojæmna. Vill ju inte behøva att byta dessa i onødan. Som sagt så har jag bytat belægg runt om. Då kunde jag inte se att någon kolv skulle vara kass. Dom gick relativ lætt att føra tillbaka. Vilka stag ær det frågan om att byta i sådana fall? | |
|
Jag har samma fel på min M5:a, och det har blivit värre och värre! Har precis bytt till hårdare belägg, men det blev inte nåt bättre. Vore intressant om du, M5Beast rapporterar hur det går på verkstan... BMW - is there anything else? |
|
|
Förresten, hur har ni andra M5-ägare det med bromsarna, kör ni med original och är nöjda eller har ni uppgraderat?? BMW - is there anything else? |
|
|
Jag kör med orginal, dock så är jag onöjd!, en uppgradering kommer att ske. Några tipps ?. Mvh |
|
|
Så, då har man varit inne på service med "Bettan". Det var snack om pulserande/vibrationer när man bromsar. Då jag jobbar i Norge under 2veckors perioder så står bilen still. Detta gör att det blir lite skevt just där beläggen ligger an. Botemedel......ut och kör och andvänd bromsarna.....hehehhe.....det är man ju inte svår övertalad på. Sen hjälper ju inte detta med att "kärringen" kör ekodriving.....har sagt till henne andvänd bilen eller låt den stå. |
|
|
Pontus_onelove; Jag har uppgraderat till kryobehandlade Slitsade skivor fram från Frozenrotors och Roesch sportbelägg runtom vart en otrolig skillnad mot orginal sen har jag även srf bromsvätska och stålomspunna bromsslangar från stoptech. Ska uppgradera bakre skivorna snart med till samma som främre. Framskivorna pris per par 8700:- inkl frakt beläggen 2200:- runtom har jag för mig vart ett tag sen jag bytte. |
|
|
magcar: Jag kör med orginalbromsar, jag har inga vibrationer alls, jag tycker dom är helt ok. Har även kört på bana och jag tycker dom hänger med bra där också. |
|
| mortaz var köper man frozenrotors och roesch bromsarna? | |
|
OK Nescobar, det låter som om originalbromsar ska tåla även lite tuffare körning, det verkar ju lovande! Dock verkar det som att jag måste byta skivor(pga vibrationerna) för jag tror knappast att det går att svarva bort när skivorna har slått sig, och då är frågan om man ska köpa original eller från annan leverantör...? Någon som har nåt bra tips? bengtmek; Roesch-belägg köpte jag från www.peansweden.com, skivor - www.frozenrotors.com BMW - is there anything else? |
|
|
bengtmek; Jag har köpt allt som sitter på den bilen från PEAN sweden. Komr dock skifta till Carbotech xp10 belägg fram då bettet i Roesch beläggen mattas så fort vid hård körning. Kan även rekomendera att uppgradera till stålomspunna bromsslangar gör att man får en tightare känsla i pedalen. |
|
|
Jag har också problem med vibrationer vid lätta inbromsningar från högre farter. Inga problem vid hårda inbromsningar från valfri fart. Skivorna, oken o belägg är i mycket bra skick och går lätt. Mätte upp kastet på skivorna och dessa var mellan +- 0.01 till +- 0.03 mm. Vad är service limiten ?? Tänkte o prova o byta bussningarna som nämns i tråden o se om det hjälper. |
|
|
Jag får tacka för tipset o byta bussningar! Har nu bytt bussningarna till dom som är till X5. Alla vibrationer är som bortblåsta:) Det var ett enkelt jobb om man har tillgång till en press med nåra passande hylsor o pressa ur de med. Det gick inte o se på de dom gamla ifall dom var dåliga såg faktiskt ut dom hade suttit där max ett halvår eller så, gummit slits väl innuti så det inte syns. Bilen blev inte nåt stötigare heller vilket jag befarade då bussningerna ser ut o vara betydligt kraftigare, utan den känns precis som innan föutom att det inte är nåra vibrationer i bromsningarna. Tidsåtgång ca en heldag o kostnad ca 700 kr |
|
| Vilken bussning är det som du bytte. | |
|
Läs tråden som är länkad i inlägg 2 så ser du. Bild: Länk Jag skulle gissa på att de kallas bärarmsbussningar (i framvagnen) eller thrust arm bushings |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.